Mobilitat | Viure a Tiana

El bus nocturn farà parades a demanda a Tiana des d’aquest dissabte

Dones baixant d'un Nitbus. Foto: F. Nadeu / Alexia Guilera

S'adreça a dones i menors de 18 anys. Caldrà avisar el conductor per poder baixar a un lloc determinat tot i que també es podrà baixar a les parades establertes fins ara. S'implementa a tot el tram de Tiana i Montgat de l'N-9.

La  Local | 23/02/2018 a les 11:32 0
 

Aquest dissabte la línia nocturna del bus que enllaça Tiana amb Barcelona, l’N9, inicia una prova pilot que pot donar molta tranquil·litat a dones i menors de 18 anys: farà parades a demanda a Tiana i Montgat. És a dir, pararà allà on persones d’aquests dos col·lectius li demanin que ho faci. La prova pilot seguirà de forma continuada tots els dies.

La parada a demanda permetrà les persones usuàries aproximar-se el màxim al seu punt de destinació, havent de caminar el menor temps possible soles. També s’intentarà atendre les peticions d’altres persones, en funció de les possibilitats del servei.

El nou tipus de parada no es farà, però, en tota la línia, sinó en punts de Tiana i Montgat. Concretament, entre les parades Marina (a Montgat, davant de l’estació de Renfe) i Edith Llaurador i Av. Joan Garí, a Tiana, ja que és una zona urbana amb poca densitat de població, explica l’AMB.

El sistema de funcionament requerirà avisar el conductor del lloc aproximat on es vol fer la parada, encara que no estigui programada en la línia. A continuació, el conductor decidirà el lloc més segur per aturar-se. Es tracta d’efectuar parades intermèdies o a demanda, dins de la ruta oficial de l’N9 que, òbviament, seguirà aturant-se a les parades ja establertes.

Per assegurar que es dugui a terme en llocs amb unes característiques mínimes de seguretat per a que la realitzi, la baixada a demanda fora de parades només es podrà fer per la porta del davant en trams urbans o bé quan el vehicle pugui parar adossat a la vorera o sobre passos de vianants.

Aquesta prova pilot permetrà analitzar a l’AMB com afecta la mesura a l’operativa habitual de la línia, a la conducció dels vehicles i a la regularitat del servei. També permetrà estudiar l’impacte del seu desplegament pel que fa a l’increment del temps de viatge i dels recursos addicionals que puguin ser necessaris per estendre la mesura. Finalment, permetrà conèixer amb una experiència real l’opinió dels ciutadans i del personal de conducció de les empreses operadores.

Una línia menys usada per les dones

A diferència dels usuaris del bus metropolità diürn -on el 66% dels usuaris són dones- entre els usuaris del Nitbus les dones només representen el 47%.  Per aquest motiu, l’AMB vol potenciar el servei nocturn de transport públic entre el col·lectiu de dones i la població més jove.

Des de l’AMB es vol recordar que tota la flota d’autobusos que presten el servei Nitbus disposa de càmeres de videovigilància, una mesura que ha permès reduir notablement el nombre d’incidents registrats en matèria de seguretat, que actualment és molt baix.

Fora dels vehicles, les noves marquesines que instal·la l’organisme metropolità disposen d’il·luminació nocturna. Actualment,  ja n’hi ha aproximadament 300 amb il·luminació específica, més enllà dels panells publicitaris il·luminats que també figuren a la majoria de marquesines.

La  Local