Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

El tramvia restaurat no s’inaugurarà per Sant Cebrià

El vagó completament restaurat del tramvia Tiana-Montgat no s’inaugurarà aquest 16 de setembre, dia de Sant Cebrià, tal com s’havia anunciat per part del consistori. Serà pel seu centenari a principis de novembre.

Frederic Coromines, enginyer industrial i encarregat de la part tècnica de la restauració, treballa, juntament amb els seus companys de restauració, amb la data de principis de novembre, pel centenari del tram, per a la presentació pública als tianencs. Aquesta nova data els ha donat més temps material per acabar les feines de restauració amb l’estiu pel mig.

 

Si bé la remodelació del vagó està en la seva fase final, la coberta que ha de protegir el vagó, sembla que encara no és a punt, tal com ens explica Frederic. Aquest podria haver estat un dels elements que ha influït en el canvi de la data d’inauguració. Segons Coromines, s’hauria obert un concurs per fabricar la marquesina que ha de protegir el vagó dels elements climatològics perquè no es faci malbé:

 

El tram compleix el seu centenari de dia 1 de novembre.

inauguracio 1916

Aquesta és una de les raons, que l’Alcaldessa de Tiana, Ester Pujol, explica per inaugurar el tram per aquestes dates.

 

D’altres raons, segons ha explicat l’alcaldessa, són permetre al consistori implicar a centres educatius que han tingut a veure amb la restauració del tram, entitats del poble per fer la festa, tancar les obres d’instal·lació en la seva ubicació i fer un acte popular amb un dia més festiu i propi dedicat al tram.

A més, l’ alcaldessa de Tiana, puntualitza que no s’ha fet un concurs per fer la marquesina

 

Aquesta teulada formaria part del conjunt històric per exposar el tram a Tiana. Mentre es fan els treballs de restauració, el vagó està sota una marquesina rígida amb una lona provisional, al magatzem municipal del carrer Escalfapé.

Un cop acabada la restauració i la marquesina feta, l’emblemàtic vagó quedarà instal·lat al costat de l’avinguda Isaac Albéniz, a la part de dalt del doble revolt. El lloc on anirà exposat no és el preferit pels restauradors per temes de visibilitat. En canvi sí valoren que queda més protegit.

 

El tramvia restaurat quedarà resguardat de la pluja per una teuladeta i probablement, tindrà una càmera de seguretat enfocant-lo que mirarà d’evitar que s’hi facin bretolades i mals usos.

La restauració

El tramvia Tiana-Montgat ja va rebre una primera gran restauració el 1992. L’exregidor de Cultural i historiador Lluís Carreres va ser el responsable d’aquella reconstrucció. Però per vandalisme, pluges i fustes poc adequades, segons Frederic, va quedar molt deteriorat. A més es va espoliar: en van desaparèixer elements d’ornamentació, llums interiors en forma de tulipes, plafons, campanes i moltes de les cadires.

Fa tres anys que Frederic Coromines va proposar a l’Ajuntament un projecte per salvar el tramvia Tiana-Montgat amb un gran suport. Mitja dotzena de persones ha treballat des d’aleshores amb molta il·lusió, fent mans i mànigues els dissabtes, voluntàriament, per restaurar el tram.

Primer el van desmuntar tot sencer pel mal estat en què el van trobar. I és que només hi havia la part del “track”, és a dir, l’estructura inferior de ferro de les rodes i la gàbia. L’han reconstruït en fusta nova i noble, com pi o faig. També han pogut recuperar tulipes de llum i restaurar algunes de les cadires que hi quedaven.

 

El que queda per fer ara és envernissar, posar els vidres, pintar, col·locar les cadires acabades,  les tulipes de llum i  els agafadors per obrir i tancar portes, i diversos detalls.

Retornar el tram als seus orígens

El grup de treball s’ha aplicat a fons per deixar el tram el més semblant possible a quan es va inaugurar el 1916. Han restablert els quatre accessos originals als extrems laterals del vagó. Quan l’empresa Casas el va comprar, el 1954, només van deixar dos accessos a un costat. A més, l’empresa el va repintar amb els colors corporatius.

Actualment, els restauradors treballen amb els colors originals que tenia quan es va inaugurar el 1916.

Hi ha altres peculiaritats del tramvia Tiana-Montgat que el fan diferents a d’altres de l’època: la part de la tracció, que té una suspensió doble de molles i barres, fet que representà un avenç tecnològic per l’època, així com el doble comandament del tramvia i la lluerna de la part superior, que li dóna un aspecte de carruatge antic. Frederic Corominas ens explica que servien per ventilar els fums dels antics llums d’oli:

 

Vivències del tram

Frederic Coromines va ser usuari del tram molts anys i n’és un enamorat. Té una col·lecció de 114 capicues dels bitllets de l’època. El tramvia traslladava els obrers de Tiana a Montgat, on hi havia la indústria, i va afavorir la construcció i proliferació de torres i estiuejants a Tiana.

Frederic encara recorda com a les pujades els donava temps a baixar i pujar en marxa per beure aigua de les fonts. Amb un somriure entremaliat, també recorda com empaitava el revisor als ciclistes que s’agafaven al vagó a les pujades.

 

El tram va estar en funcionament durant 38 anys. Per falta de manteniment, i a conseqüència de les contínues pèrdues, va ser substituït el 1952 pel servei de busos.

A principis de novembre del 2016, 100 anys després de la seva inauguració, el podrem tornar a veure al poble com un dels elements fonamentals i vertebradors de la història de Tiana.