Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Primer pas per acabar amb l’exclusió financera a Tiana

Els grups municipals Junts per Tiana, PSC i Junts per Catalunya Tiana, van presentar al ple de l’1 de març una moció per la inclusió financera i l’atenció de la gent gran en les entitats bancàries del municipi, que va ser aprovada per unanimitat al consistori. La moció sol·licitava establir mesures per construir “un poble més amic de les persones grans”, on es garantissin els drets bancaris de tots els tianencs i tianenques independentment de les seves habilitats digitals.

Entre les propostes presentades al text, llegit per la regidora de Junts per Tiana Susanna Capell, en destaca la d’instar a les entitats bancàries del municipi a enfortir la seva atenció personalitzada:

 

I també la d’instar als governs de la Generalitat i l’Estat a desenvolupar polítiques que garanteixin els drets bancaris de tota la ciutadania:

 

El fenomen de l’exclusió financera és un problema estatal que es porta gestant des de fa més de 13 anys. La crisi econòmica de 2008 va suposar una primera empenta en els processos de reestructuració del sector financer, a causa de les polítiques d’estalvi de costos. I, en els darrers anys, la crisi sanitària de la Covid-19 ha fomentat la digitalització accelerada de les gestions bancàries. Així doncs, tot plegat ha suposat el tancament de milers de sucursals financeres, la disminució d’hores d’atenció personalitzada a les oficines i l’absència de personal, privant així dels seus drets bancaris a les víctimes de la bretxa digital, que en la seva majoria són persones grans.

De l’any 2008 al 2021, la província de Barcelona ha passat de tenir 5.910 oficines bancàries a tenir-ne 1.793, segons les dades del Banc d’Espanya. Això significa que en un període de 13 anys, la província ha perdut el 69,7% de les seves sucursals. En aquesta línia, segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), el setembre de 2021, a la província de Barcelona, hi havia 1,3 oficines bancàries per cada mil habitants majors de 60 anys, dada que denota una atenció personalitzada completament insuficient per a un sector que, en molts casos, no té cap altra via per gestionar les seves finances.

Al Maresme hi ha 77.352 ciutadans i ciutadanes de més de 65 anys, dels quals 11.872 tenen més de 85 anys. I a Tiana, en particular, hi viuen 1.500 persones de més de 65 anys, que suposen el 17% de la població total del municipi. Un percentatge que va en augment a causa de la baixa natalitat i l’augment progressiu de l’esperança de vida. Es tracta d’un gruix important de població, que esdevé el perfil de les principals víctimes de l’exclusió financera.

Per exemple, la tianenca Mariel Gonzo, de 84 anys, lamenta la limitació d’hores d’atenció personalitzada a les oficines del poble, ja que els seus problemes de mobilitat li dificulten arribar a temps per treure diners i no sap fer-ho des del caixer automàtic:

 

En la mateixa línia, el tianenc Hilario Marí de 86 anys, explica que ha de recórrer al seu germà perquè li faci les gestions bancàries, perquè, ell, tot i ser autosuficient en tots els aspectes del seu dia a dia, té un problema de vista que li impedeix fer aquests tràmits de forma autònoma als caixers:

 

Una altra veïna de Tiana, la Maria Teresa Patiño de 74 anys, celebra que té les habilitats digitals per dur a terme les seves gestions financeres de forma independent, però reivindica que hi ha una part dels tianencs i tianenques que no tenen aquesta sort, i considera que s’han de prendre mesures al respecte:

 

Per aquest motiu, des de l’Ajuntament es considera que s’han de fer polítiques a mida per revertir la situació. Començant per una valoració de la situació actual que reculli les necessitats de les persones grans envers les gestions bancàries, tal com recull la moció. Però, també, a través de cursos formatius que fomentin l’alfabetització digital de la gent gran de Tiana: