Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

#14F: El vot per correu

La secció cinquena de la sala contenciosa-administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha anul·lat el decret del Govern que ajornava les eleccions al Parlament fins al 30 de maig. Això vol dir que, finalment, es manté la convocatòria pel 14 de febrer.

Segons informa l’ACN, els magistrats s’han reunit aquest divendres 29 de gener al migdia amb caràcter d’urgència i la decisió, l’argumentació de la qual es coneixerà dilluns que ve, s’ha pres per majoria.

Aquesta notícia coincideix amb l’inici de la campanya electoral, que ha començat aquest mateix divendres. Una campanya que estarà marcada per la Covid-19 i el confinament municipal, juntament amb la resta de restriccions vigents fins, com a mínim, el 7 de gener.

Per exemple, ja s’ha vist com els actes electorals d’inici de campanya que tradicionalment es feien a mitjanit s’han hagut de realitzar el dijous al vespre pel toc de queda.

Així doncs, comencem una sèrie de notícies on explicarem els protocols, adaptacions i punts més destacats d’aquests comicis en temps de pandèmia. Avui, explicarem l’alternativa al vot presencial: el vot per correu.

L’ACN informava el 27 de gener que les sol·licituds presentades fins aleshores per votar per correu arribaven a les 84.001. Una xifra que, a 10 dies de tancar el termini, ja superava el total de 78.876 que es van acceptar a les últimes eleccions del Parlament del 2017.

I és que, enguany, el vot per correu és una alternativa per reduir la presencialitat i exercir el dret a vot sense sortir de casa. El procediment per utilitzar aquesta via es compon de tres fases: sol·licitud de vot, recepció de la documentació i enviament del vot.

Sol·licitud de vot

El vot per correu es pot sol·licitar com a màxim fins el divendres 5 de febrer per dues vies: o de manera telemàtica a través del web de Correus, amb certificat electrònic reconegut, o bé presencialment a qualsevol oficina de Correus. En aquest últim cas, s’ha habilitat l’opció de demanar cita prèvia des de l’aplicació o la web de Correus.

Recepció de la documentació  

Un cop enviada la sol·licitud, l’Oficina del Cens Electoral enviarà per correu certificat, no més tard del 7 de febrer, un sobre amb la documentació per poder votar: el certificat d’inscripció en el cens, una papereta de votació de cadascuna de les candidatures, el sobre de votació, un sobre adreçat al president o presidenta de mesa en la qual correspon votar i un full explicatiu del procediment que s’ha de seguir.

Enviament del vot

Un cop s’hagi escollit la papereta de vot s’introdueix en el sobre de votació i es tanca. Després, s’inclou el sobre de votació i el certificat en el sobre dirigit a la mesa electoral.

Una de les novetats més destacades és que es podrà entregar aquest sobre a l’empleat de Correus en el moment que es rebi la documentació, evitant haver d’anar més tard a una oficina. El votant rebrà un justificant per part de l’empleat que acrediti que ha votat. Tot i això, també es pot enviar el vot per correu certificat des d’una oficina de Correus, no més tard del 12 de febrer.