Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

La T-casual substituirà a la T-10 a partir del gener

La setmana passada es van anunciar els canvis en la política tarifària del transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que es començaran a implantar a partir de l’1 de gener del 2020. La decisió de fer desaparèixer la T-10 i substituir-la per la T-casual, un nou bitllet amb 10 viatges però unipersonal i 1,15 euros més car, va ser la més comentada i la que més controvèrsia va generar.

Aquesta decisió, tal com van manifestar des de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i la mateixa AMB, busca premiar als usuaris habituals, ja que la pujada d’aquesta nova T-casual ve acompanyada de la baixada de preus de la també nova T-usual, que oferirà 30 dies de viatges il·limitats per 40 euros, un 25% menys que l’actual T-mes (54 euros) i la T-50/30 (43,5 euros).

Per altra banda, la T-jove, amb viatges il·limitats per als menors de 25 anys durant 90 dies, també baixarà de preu un 25% passant dels 105 euros fins als 80 euros. L’altra cara de la moneda, però, seran el bitllet senzill i la T-dia, que pujaran de preu, quedant en 2,40 i 10,5 euros respectivament.

Davant d’aquesta situació, la plataforma Preservem El Maresme, que agrupa diferents entitats i persones en defensa del territori i la mobilitat sostenible de la comarca, ha publicat un comunicat argumentant el seu rebuig a aquestes noves tarifes.

Tot i que des de la plataforma creuen que la baixada de preus en els bitllets d’ús freqüent és positiva, veuen amb preocupació que això vingui acompanyat de l’increment de l’11% amb la T-casual. Tal com expressen a l’escrit, la T-10 és el bitllet més utilitzat, sobretot en la mobilitat grupal o familiar, ja que és multipersonal. Ara, passarà a ser unipersonal i penalitzarà l’ús esporàdic del transport públic. Així ho expressa el seu portaveu, l’Antoni Esteban:

 

Segons Preservem El Maresme, en una comarca prou castigada per la mobilitat per culpa de l’elevada incidencialitat de la línia R1 acompanyada del desbordament de la N-II i del peatge de la C-32, penalitzar l’ús esporàdic en un transport públic deficient sense que aquesta comporti un acompanyament en millores de les línies i infraestructures que es troben en estats lamentables només estimularà l’ús del transport privat:

 

A tot això, s’uneix el greuge comparatiu que pateix el Maresme respecte a altres territoris a causa de l’actual tarifació per corones:

 

Així doncs, creuen que la solució per a incrementar el nombre d’usuaris habituals en el transport públic a la comarca passa per la millora de les línies ferroviàries, que actualment es troben en un estat molt deficient, i la creació d’una xarxa de transport públic real i efectiva amb els pobles de l’interior de la comarca, i no per l’augment de preu de cap mena de títol de transport.