Xavier Maristany
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Xavier Maristany, Premi Joan Armengol i Moliner 2025: “L’últim objectiu de la música és anar a trobar l’altra, és compartir”

La Sala Albéniz ha acollit aquest dilluns 27 d’octubre la gala-espectacle de la sisena edició del Premi Joan Armengol i Moliner, el guardó amb què Òmnium premia a artistes i accions culturals multidisciplinars i que enguany ha recaigut en el músic, saxofonista i compositor tianenc Xavier Maristany:

 

Els seus companys de Bandabòlit van obrir i tancar la gala, presentada per la Mar Casas i amb la presència del Capgròs de l’Any del “Juanitu”. La gala també va comptar amb la música de Ferran Martínez i Toni Oró, els números de malabars dels alumnes de l’Escola Rogelio Rivel, la rapsòdia d’Isidre Mestres, el ball d’homenatge de la Blanca Mostaza i la col·laboració de Xitxarel·los del Teatre.

L’alcalde de Tiana, Isaac Salvatierra, va posar en valor que el Xavier Maristany hagi sigut el primer tianenc a rebre aquest premi d’abast nacional, essent un reconeixement a la cultura tianenca. “Necessitem més ciutadans com el Xavier Maristany”, va dir, destacant també la seva mirada cívica i comunitària, de fer poble i fer xarxa:

 

També va parlar l’Oriol Lladó, d’Òmnium Barcelonès Nord, que va destacar la singularitat d’aquesta premi i les possibilitats que té. “Potser ens l’hauríem de creure més”, va dir. L’entrega del guardó, que consisteix en una rèplica en ceràmica del nas de pallasso d’en Juanito, realitzat per l’Institut Pau Gargallo de Badalona, va anar a càrrec de Marcel Escolano, un dels dos guanyadors de la cinquena edició.

Fill de la destacada bibliotecària Concepció Carreras, Xavier Maristany ha desenvolupat una trajectòria llarga, prolífica i molt inquieta com a músic, compositor i saxofonista tant dins com fora de l’escena. A les acaballes dels setanta funda la banda de culte Koniec juntament amb Oriol Perucho, Josep Palomas i Joan Saura, amb qui posteriorment col·laborarà en diversos composicions per a projectes escènics. Des dels anys vuitanta, i compaginant-ho amb la composició de música per a televisió, ha format part de projectes com el Laboratori Phonos, dedicat a l’experimentació electrònica, o l’Orquestra Naïf i ha estat director de l’Orquestra del Caos, la Big Ensemble del Taller de Músics, el grup Zebra, la BandaÈria o l’Orquestra Tangencial. Ha estat professor de música al Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre i ha compost bandes sonores per a pel·lícules, documentals, exposicions, intervencions de carrer i performances.