L’inici del curs escolar 2022-2023 ha estat marcat per un seguit de novetats que han condicionat la represa de les classes, el currículum i altres aspectes organitzatius. Parlem amb la Gemma Pérez, directora de l’Escola Tiziana, per repassar aquests canvis i conèixer com els han viscut des del centre tianenc.
Una de les novetats que ha tingut més ressò és l’avançament de l’inici de curs, que enguany ha començat les classes el dilluns 5 de setembre per infantil i primària i dos dies més tard per ESO, batxillerat i formació professional. Una decisió que, segons la Gemma, ha sigut “absolutament política, sense cap fonament pedagògic i gens consensuada”:
El curs, doncs, ha començat una setmana abans del que era habitual, un fet que no només ha afectat l’organització de l’equip docent sinó que també s’ha notat en la intensa calor que hi ha hagut a les aules durant aquestes primeres setmanes.
L’Ajuntament de Tiana va publicar el passat 12 de setembre que estaven fent un seguiment amb els centres educatius per pal·liar la calor d’aquests primers dies i va explicar que al Tiziana ja havien arribat 18 ventiladors del Departament d’Ensenyament.
👉A l’escola Tiziana ja han arribat 18 ventiladors d’@educaciocat. En els propers dies arribaran els ventiladors a l’escola Lola Anglada i a l’institut. pic.twitter.com/xdFlq980AZ
— Ajuntament de Tiana (@Aj_Tiana) September 12, 2022
La Gemma diu que les últimes setmanes de juny ja van ser dures i opina que s’hauria de trobar una solució a llarg termini:
Una altra novetat d’aquest començament de curs és la jornada reduïda prevista per a tot el mes de setembre. En concret, a l’escola Tiziana fan classe entre tres quarts de nou del matí i tres quarts d’una del migdia, ofereixen servei de menjadors fins a un quart de quatre i activitats de lleure fins a un quart de cinc.
Aquestes activitats de lleure estan pensades perquè els infants es puguin quedar a l’escola en el seu horari habitual fent activitats que no suposen cap cost extra per a les famílies. La Gemma explica que al Tiziana utilitza aquest servei entre el 80 i el 80% de l’alumnat:
Tot això, opina que la inversió econòmica del Departament en aquestes tardes de lleure educatiu és “aberrant”, tenint en compte la falta de pressupost que tenen per altres temes que considera prioritaris com, per exemple, l’atenció a les Necessitats Educatives Específiques (NEE):
Pérez lamenta que, ara com ara, el sistema inclusiu no sigui una realitat:
Aquest ha sigut, també, un inici de curs sense pràcticament cap mesura covid. L’única mesura contra la covid que continua vigent és l’obligatorietat de portar mascareta en el transport escolar, com passa en tot el transport públic. La Gemma explica que el curs passat ja el van acabar amb la situació gairebé normalitzada:
Aquesta tornada a la normalitat els permetrà reprendre les celebracions i activitats entre cursos que havien deixat de fer:
Per altra banda, això també comporta que s’hagin tret les hores de reforç per la covid:
Tot i això, gràcies a les seves reivindicacions han pogut mantenir una plantilla estable per mantenir el nivell d’atenció a l’alumnat:
Aquest curs també s’han implantat canvis curriculars en totes les etapes relacionats amb una metodologia d’aprenentatge menys memorística i amb una tendència a treballar per competències i projectes. A més, tant a primària com a secundària, l’alumnat tindrà unes quantes hores setmanals, anomenades “hores de gestió autònoma”, per fer projectes transversals fora de les assignatures.
La Gemma explica que al Tiziana no han notat gairebé aquest canvi, perquè ja tenien implantada aquesta línia de treball per competències i projectes:
Per últim, també s’ha produït una reducció en les ràtios d’I3 (abans, P3) de 25 a 20 alumnes. A l’escola Tiziana aquesta ràtio és de 21:
Fora d’aquestes novetats, també es troben assumptes com la gratuïtat del curs d’Infantil 2 a les escoles bressol públiques, cosa que afecta en positiu a les famílies de l’escola bressol municipal “El més petit de tots”.
Des d’una mirada més local, l’altra gran novetat ha sigut l’estrena del nou edifici annex de l’Institut de Tiana, interconnectat amb el principal, per encabir el batxillerat. Els gairebé mig miler d’alumnes que pot acollir el centre poden cursar al poble dues branques educatives: ciències i tecnologia, i humanitats i ciències socials.
L’edifici del batxillerat s’ha fabricat amb estructura de fusta, la superfície total construïda és de 1.065 metres quadrats (255 metres quadrats a la planta baixa i 850 a la primera planta), i el cost total de l’obra és de 2,3 milions d’euros, dels quals l’Ajuntament de Tiana n’ha finançat 1,7 milions d’euros.