Can Riera ha acollit aquest dijous una gran jornada sobre mobilitat, dos anys i mig després del primer gran debat, que es va fer el febrer del 2014. Dos anys i mig en què han tingut lloc els canvis en aquesta matèria més destacats del darrer segle a Tiana.
També aquesta vegada, a Can Riera, hi ha hagut una destacada presència de públic, explicacions d’experts convidats i la intervencio de l’alcaldessa, Ester Pujol.
La jornada ha servit per donar a conèixer diverses propostes de millora de la mobilitat a Tiana, tant al centre com als afores. Les ha fet, després d’haver fet diverses enquestes i estudis tot el curs passat, l’empresa Doymo, experta en la matèria.
Tot plegat, però, ha quedat en propostes ja que no s’ha fet cap anunci, per part de l’Ajuntament, de canvis en el sentit de ciculació o altres novetats relacionades amb el trànsit de persones i vehicles.
A la seva intervenció en obrir l’acte, l’alcaldessa, Ester Pujol, ha proposat als tianencs i tianenques que tinguin capacitat d’imaginar i d’il.lusionar-se:
També ha dit que cal deixar de parlar de desplaçaments per “apropiar-nos de l’espai públic”, perquè en aquest hi hagi esbarjo, cultura, festa o jocs. També ha encoratjat els vilatans a caminar més i deixar més sovint el cotxe aparcat.
Pujol ha remarcat que l’Ajuntament està posant fil a l’agulla en algunes de les assignatures pendents, com arribar a Can Ruti en transport públic.
Resultats de l’enquesta de mobilitat
Juan Manuel Pérez, director de projectes de Doymo (empresa que ha fet els estudis de mobilitat a Tiana el darrer any) ha explicat que a Tiana han fet una diagnosi, primer, i una proposta de solucions en segon lloc. Propostes a les quals, ha remarcat, l’Ajuntament ha de donar-hi, en última instància, la llum verda.
Ha recordat que a Tiana ha crescut molt acceleradament, els darrers anys, el nombre de vehicles, mentre que, ha explicat Pérez, els carrers pràcticament estan igual.
Juan Manuel Pérez ha explicat que des de l’octubre passat han estat analitzant la realitat de Tiana a través de diferents enquestes i estudis. Tot plegat ha servit per saber com s’usa l’aparcament al poble, quina quantitat de vehicles hi passen diàriament o la velocitat mitja d’aquests vehicles. Aquests estudis han donat algunes sorpreses però també han reafirmat dades ja sabudes, ha dit Pérez:
Un dels resultats més interessants de l’enquesta que Doymo va fer durant mesos al poble, indica que les destinacions principals de qui ve a Tiana en cotxe són el centre i la zona comercial del centre, així com les àrees al voltant de les dues escoles. Una altra dada derivada de les enquestes és que al 75% de les places d’aparcament a Tiana, fins ara, no hi havia rotació, el que vol dir que s’estaven fent servir com si fossin privades, ha indicat el portaveu de Doymo.
Pel que fa als pàrquings de l’entrada a poble per dalt, Pérez ha explicat que tampoc tenen gaire rotació, tot i que això, segons ell, això és “correcte perquè per això es van fer”. Segons l’estudi, cada dia unes 7.500 persones aparquen a Tiana.
Domyo proposa començar a pacificar el trànsit, per reduir-lo, al carrer Matas. Aquesta és la proposta:
Algunes de les altres propostes de Doymo són fer una rotonda a Escalfapé amb Pau Casals, ampliar voreres amb pilones (solució més econòmica que ampliar amb obres la vorera) en alguns llocs del poble, fer un sistema de control d’accés a la zona pacificada. També han proposat fer un aparcament al parc dels Teletubbies, un semàfor a l’alçada del doble revolt i desviar els vehicles per la zona de la Ciutadella.
Una altra proposta és fer al centre de poble un gran eix de vianants, que hauria d’anar acompanyat amb abundants llocs per aparcar, assenyala Doymo:
Força presència de públic
El torn de preguntes del públic ha estat un dels moments més esperats per la majoria d’assistents. Jaume Parodi, del restaurant L’Avi Mingo, ha fet una intervencio crítica amb el projecte Retrobem-nos tal com ell el coneix:
L’alcaldessa li ha replicat que cal tenir en compte els interessos generals i no només els particulars:
El públic, que ha omplert Can Riera, ha animat el debat en el seu tram final amb preguntes i qüestions, algunes d’elles poc còmodes per a l’equip de govern.