Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Controles? L’exposició interactiva de la Diputació de Barcelona per abordar les drogodependències i l’ús de les pantalles

Tiana ha acollit del 30 de setembre al 13 d’octubre l’exposició itinerant i interactiva Controles?, una iniciativa de l’Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat de la Diputació de Barcelona, pensada per oferir als seus municipis una eina per a la prevenció de les drogodependències i per reflexionar sobre el bon ús de les pantalles. L’exposició es dirigeix a adolescents (de 12 a 15 anys), joves (de 16 anys o més), famílies i professionals.

L’objectiu principal de “Controles?” és proporcionar informació objectiva i científica sobre les substàncies i les conductes addictives, treballar els factors de protecció, fomentar la reflexió crítica i desmitificar moltes creences falses. Els tècnics que dinamitzen l’exposició busquen donar informació veraç per tal que els visitants puguin prendre millors decisions.

En la nostra visita, hem parlat amb el Guillem Zanuy, psicòleg i tècnic en prevenció de conductes addictives, i la Judit Sol, educadora social i tècnica en prevenció de conductes addictives, que han detallat l’objectiu d’aquesta proposta:

 

L’exposició Controles?, consta de tres nivells de treball. Un nivell introductori ofereix informació general sobre el tabac, l’alcohol, el cànnabis, les begudes energètiques i les pantalles. Després, un segon nivell amb informació específica per a cada grup d’edat, separada per colors. Finalment, hi ha una pantalla tàctil i deu tauletes amb jocs interactius per promoure la reflexió al voltant de la presa de decisions.

Els espais de treball promouen des de la reflexió crítica envers la presa de decisions per als adolescents, fins al debat sobre els factors que envolten el consum de drogues en la societat per als joves.

Mites i noves preocupacions: l’alcohol i les apostes en línia

Els professionals de l’exposició destaquen que, tot i la feina feta en prevenció, encara es continuen repetint molts mites, especialment al voltant de l’alcohol, com ara la gestió d’intoxicacions o com es produeixen els comes etílics. Això demostra que la tasca de projectes com Controles?, és essencial per desmitificar falses creences.

Una altra preocupació emergent que s’ha ratificat durant les sessions és l’augment del tema dels jocs i les apostes en línia entre els adolescents de 14 a 18 anys a escala d”Espanya, segons dades del Ministeri de Sanitat. A Tiana, els professionals han confirmat que els joves coneixen aquest tipus de jocs i n’han fet ús.

 

El focus, però, no és alarmar, sinó donar informació i acompanyament emocional, ja que els tècnics consideren que l’acompanyament emocional i el que hi ha darrere d’una addicció són més importants que no pas la por a la substància en concret.

Famílies i límits: l’exemple a casa és fonamental

L’exposició també dedica un espai crucial per a mares i pares, on es treballen factors relacionats amb les funcions educatives de la família, les estratègies de comunicació amb els fills i l’establiment de normes i límits. Les famílies han pogut reflexionar sobre la influència del comportament dels pares en els fills i la importància del posicionament familiar.

Moltes famílies que s’han acostat a l’exposició tenen filles d’entre 11 i 12 anys, i veuen la visita com una ajuda per abordar temes importants que no saben exactament com tractar. Una de les mares entrevistades ha confirmat que, tot i que encara no és un tema tabú a casa, “una mica d’ajuda sempre va bé per educar”.

 

Respecte a la comunicació i l’educació, una de les grans qüestions que es plantegen és si els fills aprenen més del que els diem o del que ens veuen fer. Les famílies reconeixen la importància de l’exemple. Una mare assenyala que, tot i que ara potser encara pesa més el que es diu, “en res serà el que veuen” i el que diuen els amics.

 

Així mateix, l’exposició subratlla que l’acompanyament i la creació d’hàbits saludables (com fer esport de forma sana) protegeixen els fills davant les drogues. Cal destacar que l’establiment de normes i límits, gestionats correctament, és vist com una eina educativa clau.

 

L’exposició Controles?, ha convidat el poble de Tiana a dialogar sense por sobre les addiccions i l’ús de les pantalles, remarcant la necessitat d’escoltar els fills amb interès i potenciar l’autoestima i els hàbits saludables.