A petició de la plataforma veïnal, aquest pla de treball recollia que l’Ajuntament sol·licitaria a inicis del 2025 un estudi de l’impacte acústic de les activitats celebrades al parc. Les conclusions d’aquest estudi serien el punt d’inici de la mediació entre les tres parts implicades -veïns i veïnes de l’entorn, entitats organitzadores i Ajuntament- per treballar de manera conjunta la diversificació de l’ús dels espais públics, especialment els parcs, i la reubicació rotatòria de les activitats del Parc del Dr. Mascaró.
Ara, però, des de la plataforma han acusat l’Ajuntament d’incomplir els acords establerts i practicar “la política de la dilació”. La primera acusació la van fer el dimecres 2 d’abril, després d’assabentar-se per les xarxes socials i sense notificació prèvia que el vermut floral organitzat per Descorxats es faria aquest dissabte 5 d’abril al Parc del Dr. Mascaró, i en la qual també demanaven explicacions sobre l’estudi de l’impacte acústic.
Una dada que, segons va publicar el mateix dijous la plataforma en un segon comunicat, era nova per a ells, tot i que el passat 18 de març havien sol·licitat al consistori via correu electrònic que aportessin proves documentals que demostressin que havien fet la petició a la Diputació de Barcelona per fer aquest estudi. Des del consistori expliquen que sí que van fer aquesta petició, però la Diputació va denegar-la, així que finalment ha hagut de ser l’Ajuntament el que assumeixi el cost d’aquest estudi.
A l’espera dels resultats de l’estudi i del procés de mediació, el compromís inicial a què es va arribar en l’acord que es va fer públic al gener era circumscriure l’ús nocturn del parc exclusivament a l’àmbit del cicle festiu, tal com marca l’Ordenança reguladora del soroll i les vibracions de Tiana, i amb un caràcter rotatori a altres espais del poble. Pel que fa a les activitats diürnes, es diversificaria l’emplaçament de cicles com el D’acords en diversos espais públics del poble.
Segons manifesten des de l’Ajuntament, s’ha complert amb aquesta diversificació dels espais, traslladant les activitats a l’exterior de l’Espai Dioptria, el pavelló municipal, el Parc de l’antic camp de futbol i Can Riera: “Durant els 3 primers mesos de l’any, a partir que se signa l’acord, no s’ha fet cap activitat ni diürna ni nocturna en aquest espai col·lectiu d’interès públic, tot i que el govern municipal ja no programava actes des del mes de setembre.”
Des de la plataforma diuen que, tot i que no es va fer en el parc en si, la Bodega del Mascaró va celebrar el seu tercer aniversari a finals de març “amb el conseqüent tall de carrer, consum d’alcohol en via pública, i música a un volum poc moderat.” Això farà que s’acumulin tres activitats “d’innegable impacte acústic dins del Parc Mascaró o a 3 metres d’ell i en una façana dels seus edificis” en trenta-cinc dies, del 23 de març al 27 d’abril. A més, afegeixen que la darrera festa de Carnestoltes també va afectar els veïns de Dr. Mascaró, ja que la tenien a tocar de casa en alguns casos “especialment els que van haver de presenciar i suportar els actes de vandalisme amb trencament d’ampolles, crits, i sorolls que es van allargar fins a primeres hores del matí.”
Pel que fa al compromís del govern municipal d’anar dotant els parcs de la infraestructura idònia per a poder dur a terme aquesta diversificació d’espais, tant diürna com nocturna, des del consistori asseguren que el pla de carrers que han posat en marxa aquest mes de març ja preveu algunes actuacions. Des de la plataforma veïnal, però, responen que “estaria bé que en lloc de preveure´n algunes, es comencessin a executar totes, i sobretot que s’indiqués quina previsió hi ha de començar a descongestionar Mascaró”.
Descorxats: “Alguns veïns i veïnes han convertit l’ús puntual del parc en una lluita personal i política que res té a veure amb la realitat del poble”
Sota el lema “contra l’individualisme, soroll”, Descorxats va planejar una protesta durant la celebració del vermut floral d’aquest dissabte, el qual va començar a les dotze del migdia i va acabar a les cinc de la tarda, que va consistir a fer un minut de soroll cada hora i acabar amb uns aplaudiments. Després dels últims comunicats de la Plataforma d’Afectats pel Dr. Mascaró, des de l’entitat juvenil asseguren que “no podem restar callats davant l’intent de convertir [el parc] en un espai mut, apagat i buit de vida col·lectiva.” “El Parc Doctor Mascaró ha estat sempre molt més que un espai verd. És un lloc de trobada, de vida, de cultura i de comunitat”, afegeixen.
L’Erola Serra, membre de Descorxats i veïna del Mascaró, diu que “fins i tot els meus pares, que no són de festa, entenen que hi ha gent que sí que en gaudeix, i que un poble és això: diversitat, respecte i vida compartida.” Per a ella, el vermut floral del passat dissabte n’és un exemple clar: “una activitat senzilla, festiva, plena de gent del poble que va sortir al carrer amb ganes de passar-ho bé.” I tot i això, diu, “continuem rebent un “no” per resposta. No a la cultura. No a la festa. No a la comunitat.”
Des de l’entitat els preocupa “que s’utilitzi aquest espai com a camp de batalla, quan el que realment està en joc no és una festa ni un soroll, sinó el dret a fer poble” i lamenten que, darrerament, “alguns veïns i veïnes han convertit l’ús puntual del parc en una lluita personal i política que res té a veure amb la realitat del poble.” Per la seva part, asseguren que entenen que hi pugui haver molèsties, i és per això que han fet esforços per ajustar formats, horaris i freqüències, i diuen que no reclamen res desmesurat: “volem continuar utilitzant el parc de manera puntual per fer-hi el que sempre s’hi ha fet: cinc activitats contades a l’any, culturals, populars i respectuoses.”
Per acabar, diuen que “per molt que ens allunyeu del centre, per molt que ens vulgueu silenciar, la cultura popular no deixarà d’existir. Continuarem, com sempre, amb respecte, amb educació i amb fermesa, defensant un model de poble viu, acollidor i alegre.”