Aquest dimarts 11 de maig entren en vigor els canvis en els límits de velocitat dins de les vies urbanes que va aprovar, ara fa sis mesos, el Govern espanyol. El motiu d’aquest mig any de marge és que s’ha volgut donar temps suficient a les administracions locals per adaptar la senyalització i realitzar els canvis necessaris i a la ciutadania per conèixer la normativa.
Els nous límits de velocitat són la reducció a 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera i a 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació. Les vies de dos o més carrils per sentit mantindran el límit històric de 50 km/h.
Segons la Direcció General de Trànsit, els objectius d’aquests canvis són reduir la sinistralitat viària, sobretot pel que fa als col·lectius vulnerables; i reduir l’impacte negatiu de la circulació de vehicles en la qualitat de l’aire.
L’Organització de les Nacions Unides (ONU) integra la seguretat viària en la seva Agenda 2030 per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Una de les recomanacions fetes per aquest organisme és, precisament, la limitació de la velocitat urbana a 30 km/h, tal com es va recollir a la Declaració d’Estocolm de febrer de 2020.