Amb les noves tecnologies avançant amb tanta rapidesa i obrint portes fins ara inexplorades, també apareixen els perills. És per això que s’ha d’estar alerta en les conseqüències del que es publica a internet, especialment a les xarxes socials. De fet, des de la Comissió Europea i la Xarxa Europea per una Internet Segura s’organitza el Dia Internet Segura, que es va celebrar el passat 9 de febrer.
Des de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat de la Comissaria de Premià es posa ímpetu en la relació dels nens amb internet, ja que han nascut dins l’etapa digital i hi estan més habituats que la majoria d’adults. Ens ho explica l’agent Abel.
Precisament als més petits se’ls vol fer veure els perills que té la xarxa, ja que molts cops no en són conscients. A les xerrades que es fan als adults, així com a les entitats esportives i culturals que ho demanen, el que pretenen és deixar clar que el més important és trobar un equil·libri entre la vida a internet i la que s’ha de tenir fora. Ho explica l’agent Ester.
Una de les grans qüestions, segurament la que genera més dubtes, és a partir de quan es considera més adequat començar a formar part del món digital. Els agents creuen que no es pot posar una edat concreta sinó que cada cas és particular i cal saber valorar si el nen o nena està preparat o no.
Tenir consciència del que es publica a internet pot ajudar a evitar problemes. Conflictes com poden ser els casos de ciberbullying o de sexting, és a dir, l’enviament de fotografies o vídeos amb contingut sexual, inicialment voluntari però que s’escampar i se’n difusió. Perquè aquestes situacions no es produeixin, és vital que totes les parts s’hi impliquin.
La denúncia no ha de ser el primer recurs, sinó que abans de res s’ha de saber gestionar el conflcite i seguir un protocol que l’agent Abel explica.
En aquest cas les proves que es puguin tenir, com poden ser converses de Whatsapp o fotografies retocades, poden ser de gran ajuda. Alguns dels símptomes per detectar si un nen o nena pateix algun tipus d’abús són el malestar, els problemes amb la son o el menjar, una baixada important del rendiment escolar o que el menor deixi d’explicar el dia a dia de l’escola a casa.