Familiars i amics de les víctimes que viatjaven a l’avió de Germanwings que es va estavellar als Alps, han fet aquest dijous una crida a la “consciència” política i social per evitar que es repeteixi un fet similar. Aquest divendres, 24 de març ha fet dos anys de la tragèdia, en què va morir un veí de Tiana juntament amb 149 passatgers més, 5 dels quals eren del Maresme i 2 més de Badalona.
En la vigília del segon aniversari del succés, un centenar de persones s’ha reunit a l’exterior de l’aeroport del Prat. Han volgut recordar els 150 passatgers i tripulants que van perdre la vida al vol que el 24 de març de 2015 viatjava de Barcelona a Düsseldorf, i que el copilot Andreas Lubitz va fer caure deliberadament.
Un breu discurs per part de la presidenta de l’Associació d’Afectats pel Vol GWI 9525, Sílvia Chaves, i la lectura d’un poema escrit per una de les familiars han donat peu a una emotiva ofrena floral de roses vermelles, que han estat dipositades al monument de record al succés.
Sílvia Chaves ha assegurat que l’acte commemoratiu és “un toc d’atenció” cap als governants i a la societat per a què recordin el sinistre i el motiu que el va provocar. Les famílies viatjaran aquest divendres a Le Vernet (França) per inaugurar un monument de record a les víctimes, on s’inclouran elements personals de cadascuna d’elles.
“Les víctimes mereixen que se les recordi sempre”“Per a nosaltres, les víctimes sempre estan presents, però mereixen que la societat les segueixi recordant i que tot el món sigui conscient que allò que va ocórrer es pot tornar a repetir”, ha afirmat Sílvia Chaves, que ha senyalat que l’acte també està plantejat com “un toc d’atenció” per a què els responsables polítics i la societat “siguin conscients del que va passar”.Dissabte 25, les famílies retornaran a Barcelona per celebrar un concert a l’Església del Monestir de Pedralbes.
La investigació judicial, “tremendament lenta”
Aquest passat mes de gener, l’Associació d’Afectats pel Vol GWI 9525 va comunicar que un 80% de les famílies de les víctimes havien cobrat la indemnització, després d’haver tancat un acord amb la companyia aèria i les asseguradores per no dur el cas a la via judicial. Mentrestant, el 20% restant dels afectats sí que continua endavant amb el litigi judicial. El vicepresident de l’Associació d’Afectats ha explicat aquest dijous que desconeix en quin punt es troba la causa “perquè és un tema privat de cada família”, si bé ha assegurat que la instrucció penal que s’està desenvolupant a França està sent “tremendament lenta”.
Accident deliberat
L’avió de Germanwings estavellat als Alps francesos el 24 de març de 2015 es va endur la vida de 150 persones, entre passatgers i tripulació. Una cinquantena de les víctimes vivien a Catalunya i 67 eren alemanyes. Entre elles, hi havia 16 estudiants d’intercanvi que havien passat uns dies amb alumnes d’un institut de Llinars del Vallès.
Tot i que inicialment es va apuntar a un accident, pocs dies després de la tragèdia la Fiscalia de Marsella revelava que havia estat el copilot qui havia fet caure l’avió deliberadament. Segons el fiscal, l’ideòleg del succés va ser Andreas Lubitz, de 28 anys, que va aprofitar un moment en què es va quedar sol dins la cabina per tancar-ne l’accés i impedir que ningú evités el descens de la nau.
Lubitz estava de baixa i en tractament psicològic, sense haver-ho comunicat a l’empresa, com va ratificar un informe de l’Oficina francesa d’investigació i Anàlisi per a la Seguretat de l’Aviació Civil (BEA) publicat l’abril de l’any passat. Aquest document va desvetllar que un metge havia demanat al copilot que es tractés en un hospital psiquiàtric dues setmanes abans de la tragèdia als Alps.
A principis d’aquest 2017, la Fiscalia alemanya va senyalar el copilot com a únic responsable dels fets, ja que patia “un episodi psicòtic depressiu”. Amb tot, algunes famílies sostenen que la culpa no va ser tant sols de Lubitz i insisteixen que Germanwings hauria d’haver-lo vigilat. Els familiars de les víctimes alemanyes, al seu torn, han presentat una demanda contra l’escola de vol americana ATCA (Airline Training Center Arizona), on Andreas Lubitz es va formar.