La Sala Albéniz ha acollit aquest dijous 30 de gener una sessió participativa organitzada per l’Ajuntament de Tiana i l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb l’objectiu de recollir les propostes dels tianencs i tianenques per millorar la mobilitat a Tiana. Tal com va explicar l’alcalde de Tiana, Isaac Salvatierra, han confluït en el temps l’elaboració del Pla de Mobilitat de Tiana i el metropolità, és per això que la sessió d’aquest dijous ha servit per recollir propostes que serviran per configurar ambdós plans. Durant aquesta fase de participació es poden aportar les propostes de millora a través de l’espai de participació de l’Ajuntament de Tiana.
El batlle va començar la sessió explicant les polítiques de mobilitat de l’equip de govern, que estan dirigides a desincentivar l’ús del cotxe; pacificar i connectar totes les Tianes; i potenciar la bici elèctrica. Pel que fa als temes en els quals el consistori no té competències, com és el cas del transport públic, tenen un seguit de demandes dirigides a institucions supramunicipals.
Per exemple, a l’AMB li demanen millorar el servei de bus, especialment les línies B35 i B34, i un bus directe a Barcelona; un aparcament exclusiu i gratuït per als usuaris i usuàries de Renfe (park and ride) a l’estació de Montgat; o la connexió intermodal a l’estació de tren a través d’un carril bici per la Riera de Sant Jordi. Per guanyar espai per als vianants a l’avinguda Isaac Albéniz han de parlar-ho amb la Diputació de Barcelona, que és qui gestiona la carretera.
També va intervenir el nou regidor de Mobilitat, Andrés Ortiz, que va obtenir el càrrec en el ple d’aquest mes de gener. Ortiz va insistir en la necessitat que tothom tingui les mateixes possibilitats per moure’s per Tiana. Això és perquè, tal com es va demostrar en la presentació que es va fer de la fase de diagnosi del pla local, el 67% de les voreres del municipi són inaccessibles, és a dir, tenen una amplada inferior a 1,8 metres.
Durant la fase de diagnosi també s’ha estudiat el parc de vehicles, l’ús de la xarxa ciclable i la mobilitat en vehicle privat, la velocitat de circulació o l’aparcament i les rotacions d’estacionament. Entre les dades a destacar, es troba l’índex de motorització de Tiana, és a dir, el nombre de vehicles per cada 1000 habitants, que supera el global de la comarca i de Catalunya.
També destaca la intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles que passen per un determinat punt. L’estudi reflecteix que més de 2000 vehicles passen pel Carrer Pau Casals, una freqüència similar a la de la BV-5008 i el Carrer Matas.
Pel que fa a la velocitat mitjana de circulació, es situa en uns 29,4 km/h, al límit del llindar màxim establert en vies urbanes. Tot i això, hi ha zones on el percentatge de vehicles que superen el límit és molt elevat, destacant el 89,9% del Carrer dels Vessants cap a Neus Català, amb una velocitat mitjana de 41,4 km/h; o el 82,2% del Carrer Can Gaietà cap a Ciutadella, amb una mitjana de 34,9. El president de l’AVV dels Vessants, Carles Campos, va tornar a destacar durant el torn de paraula i recollida de propostes aquest percentatge pròxim al 90%, perquè era una queixa que feia anys que reivindicaven.
Entre les propostes de millora de la mobilitat que es van expressar en veu alta es troben la connexió amb transport públic amb el Mas Ram, perquè l’alumnat tianenc que va al Pere Vergès no té una connexió directa; l’autobús directe a Barcelona, demanda expressada per més d’una persona; el carril bici fins a l’estació o l’autobús intern per moure’s per Tiana. Tal com va expressar una veïna, la sensació que es té és que Tiana “és el poble més mal comunicat de l’AMB”.
Destaquen, també, les reivindicacions concretes per zones de Tiana. Des de la Virreina van intervenir diversos veïns i veïnes per demanar una millor connexió amb la resta del poble, tant en autobús com en cotxe o caminant. A més, van destacar com no els havien tingut en compte per fer l’estudi de la diagnosi: el seu barri no apareix.
Des de Can Gaietà van demanar una millora de la connexió amb transport públic, perquè ara com ara el B35 és insuficient. “És una mena d’autobús fantasma que no ens serveix per a res”, va dir un veí. La sessió va coincidir amb la quarta marxa lenta que l'associació de veïns del barri ha organitzat en contra dels pisos dotacionals que es volen fer a Cals Frares. Aquesta vegada va arribar fins a la C31.
Des de Can Besora van expressar la seva preocupació per les noves promocions d’habitatges de la zona, les quals disminuiran l’oferta d’aparcament. També es va expressar en aquest sentit el veïnat del Carrer Sant Jaume, tement que la promoció de Can Matas augmentés el problema de mobilitat que ja tenen.
La sessió va acabar amb l’alcalde recollint les propostes i avançant algunes de les accions en les quals s’està treballant, com un sistema de mobilitat intern a demanda; fusionar les línies B34 i B35 i millorar la connexió; millorar el vial de connexió amb la Virreina; o pacificar el Carrer Sant Jaume.