Tiana Antica

El teatre i els ritmes indígenes es fusionen amb la música antiga per acomiadar el Tiana Antica 2022

Les "Bubulina Teatre" durant l'espectacle "El llibre de Marguerite" a la Sala Albéniz. / andrearomera

Aquest cap de setmana van tenir lloc els dos últims concerts del festival Tiana Antica, a càrrec de les companyies “Ensamble Moxos” i “Bubulina Teatre”.

Andrea  Romera | 07/06/2022 a les 17:18 0
 

El Tiana Antica posa punt final a la seva 22a edició. El segon –i últim–  cap de setmana de festival va comptar amb dos espectacles: un concert del Barroc i una obra de teatre musical que ens apropava al feminisme dels segles XIII i XIV. Van ser els dos últims actes d’aquest tradicional festival que durant dos caps de setmana ha omplert diferents racons de Tiana de cultura i música antiga.

Dissabte 4 de juny, el grup “Ensamble Moxos” ens va delectar amb el concert  “Majara’iwa – Resplandor” a la Sala Albéniz. Aquest grup musical representa una amalgama del mestissatge que es va produir entre la música importada pels missioners jesuïtes des d’Europa a l’època de les colònies i la música indígena. Durant el concert, van interpretar un recull de les expressions musicals que encara conviuen a San Ignacio de Moxos (un municipi de Bolívia), amb un desplegament exuberant de vestuari, danses i dramatitzacions.

Diumenge 5 de juny, també a la Sala Albéniz, la companyia “Bubulina Teatre” va interpretar una obra teatral musicada anomenada “El llibre de Marguerite”. L’espectacle ens apropava a la vida i obra de Marguerite Porete (1250-1310), una mística medieval que va morir cremada per defensar les seves idees.

Porete era beguina, formava part d’un moviment religiós sorgit a finals del segle XII a Europa. Un moviment constituït íntegrament per dones que duien una vida de fe, sovint en comunitat, però que no depenien de cap autoritat eclesiàstica. En aquest context, Marguerite Porete va escriure un llibre místic que va tenir molta difusió: “El mirall de les ànimes senzilles”, el qual va ser condemnat per la Inquisició i va portar a l’autora a la foguera l’any 1310.

Els instruments amb què van acompanyar la dramatúrgia les noies de la companyia eren reconstruccions d’instruments medievals de vent i corda, com per exemple l’organetto que tocava l’artista Cristina Alís:

 

O la cítola medieval que tocava l’artista María Mingo:

 

Ambdós concerts van tenir una bona rebuda entre els assistents. I pel que fa a la totalitat del festival, l’organitzador del Tiana Antica, Llorenç Blasi, celebra la rebuda que ha tingut aquesta 22a edició:

 

Així doncs, el Tiana Antica 2022 ha estat tot un èxit i, tal com comenta Blasi, des de l’organització ja es posa la mirada al futur i comencen a pensar en la 23a edició del festival.

Andrea Romera
Andrea  Romera