Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Els comerços opinen sobre la pacificació de St. Cebrià, Centre i Lola Anglada

L’aprovació de l’arranjament de tres carrers del centre: Sant Cebrià, Lola Anglada i Centre al ple del 7 de març ha generat un gran desconcert entre els comerciants dels carrers afectats per la no concreció, diuen, del futur de les places d’aparcament actuals. Per copsar l’opinió dels comerciants en relació a la notícia, La Local ha intentat parlar amb tots els negocis dels carrers afectats. El neguit dels/les comerciants és tangible i s’ha vist reflectit en el fet que gairebé tots ells s’han passat força estona conversant amb La Local sobre aquesta qüestió.

El pla començarà a materialitzar-se amb la reubicació dels actuals aparcaments exprés del carrer del Centre a l’esquerra en comptes de la dreta, on són ara, i on també s’hi plantaran arbres. Això reduirà les places d’aparcament fent el camí més accessible per a vianants. D’altra banda, els aparcaments exprés del carrer Lola Anglada desapareixeran definitivament.

La proposta es va aprovar per ple gràcies al vot de qualitat de l’alcaldessa després d’un empat tècnic entre vots a favor i en contra (6 a 6). Els vots en contra es van centrar en una de les qüestions més polèmiques del pla: si les places d’aparcament al centre es mantindrien o no. Núria Garcia, regidora d’Urbanisme, ja va afirmar en una entrevista a LaLocal el passat desembre que s’estudiarien diverses possibilitats, com ara permetre la circulació a hores clau, d’acord amb els horaris comercials, o permetre zones d’aparcament a la nit. Tanmateix, segons han afirmat les persones responsables de diversos negocis d’aquests carrers, el que acabarà passant realment no se’ls ha explicat encara.

Hem preguntat als comerciants com veurien una possible supressió dels cotxes al centre i si creuen que tindria afectacions positives o negatives pel seus negocis. La resposta no ha estat unànime: mentre uns hi veuen avantatges, altres hi veuen inconvenients, sobretot en relació a les conseqüències que podria tenir pels seus negocis.

Magda Carreras, de la botiga de roba Món Petit-Tiana Sport creu que es tractaria d’una bona proposta, sempre que anés acompanyada d’obres de millora al carrer i més aparcaments al poble:

 

Contràriament, Pilar de Maqua, propietària de la Farmàcia De Maqua, creu que pel seu tipus de negoci la pacificació total seria una mesura molt negativa. Afirma que en Sant Cebrià ser un carrer que fa pendent, molta gent gran o persones amb cotxets no poden arribar-hi a peu. Creu que, per això, sovint un altre membre de la família fa les compreses necessàries a la farmàcia aturant-se amb el cotxe davant, i marxant ràpidament. Si es tallés la circulació completament, pensa, molts tianencs i tianenques anirien a comprar a altres farmàcies amb millor accés en vehicle.

En la mateixa línia, a Finques Tiana pensen que la gent s’hi acostaria amb menys freqüència. Afirmen que moltes vegades els clients hi van per fer gestions curtes com ara firmar un document o assessorar-se ràpidament, per la qual cosa fan servir els aparcaments exprés:

 

La perruqueria Polit Swing, per la seva banda, no pateix per la disminució dels seus clients però pensa que les conseqüències pels tianencs i tianenques serien negatives. Segons han explicat a La Local, la població tianenca es desplaça majoritàriament amb cotxe i el poble en general manca de places d’aparcament. En aquest comerç consideren que a Tiana no hi ha un teixit comercial suficient com per sortir a passejar pel centre per anar a comprar. Això, diuen, faria que si no s’hi poguessin acostar amb el cotxe escollirien no venir. Alhora, afirmen que per la gent gran serà un problema, ja que l’alternativa d’aparcar al pàrquing de l’església els obligaria a caminar molt.

De manera semblant opina Laura Cutillas, de l’assessoria Cutillas. A nivell personal pensa que la seva clientela no se’n ressentiria. Tanmateix, considera que la situació actual amb els aparcaments exprés ja funciona bé i que actualment ja no hi passen gaires cotxes pel centre. Opina que, en qualsevol cas, urbanísticament Tiana no convida a fer passejos, ja que no és pla i no té gaires negocis al centre.

Soraya Plaza, d’Autoescoles Rolan, en canvi, ho veuria com un obstacle pel seu negoci, ja que els professors recullen els alumnes a la mateixa autoescola i, des d’allà, explica, surten amb el cotxe cap a Badalona a fer pràctiques.

 

Celi Comas, de Verd és Bo, afirma que està d’acord amb el pla de pacificació i amb una possible tallada total de la circulació de vehicles, però que a dia d’avui no té informació sobre com es farà i quant duraran les obres. El que més la preocupa, diu, és que siguin obres que durin molt de temps i que es facin en el mesos més àlgids per la floristeria: abril, maig, juny i juliol. Ha lamentat que encara no hagi passat “ningú” a preguntar la seva opinió o a explicar de quina manera es podrien fer les obres perquè tinguessin la mínima afectació.

Anna Garcia, de Planxem per tu, també està a favor del pla i pensa que la mesura no seria necessàriament negativa, sempre i quan les tianenques i tianencs tinguessin una alternativa propera per deixar el cotxe i acostar-se als comerços.

 

Per la seva banda, la responsable de Art’s Unik, al carrer del Centre, explica que ja es va veure afectada pel canvi dels aparcaments “normals” a estacionaments exprés. A la seva perruqueria, afirma, molta gent que ve de fora de Tiana es queixa del poc lloc que tenen per aparcar. Pensa, a més, que a causa dels estacionaments de 30 minuts quan la gent ve de fora de Tiana a la perruqueria no es queden a consumir en altres comerços del poble, sinó que marxen directament. A la vegada, considera que les decisions sobre el que convé als carrers del centre s’estan prenent sense tenir en compte el dia a dia dels comerços:

 

Un dels comerciants que s’ha mostrat més en contra tant del pla aprovat com d’una possible tallada de circulació és Josep Bonancia, del Taller Josep (mecànic). Pensa que la mesura podria costar-li tancar el seu negoci:

 

El seu cas va ser també tractat a l’entrevista amb la regidora Núria Garcia, que va afirmar que aquest taller no hauria d’ocupar espai de la via pública per tenir-hi els cotxes que no hi caben dins.

Jaume Parodi, del restaurant L’Avi Mingo, per la seva banda, es queixa que el projecte s’ha volgut emmirallar en altres poblacions sense tenir en compte les particularitats topogràfiques de Tiana:

 

La inquietud pel que esdevindrà als carrers del centre de Tiana segueix latent entre les persones que hi treballen. La gran majoria de comerciants assegura que segueix a l’espera d’una resposta concreta, tant en relació als aparcaments com al futur de la circulació de vehicles a mig-llarg termini.