Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Els tianencs del centre accepten restringir el trànsit; els de fora, no

Les opinions són clares. La gran majoria dels tianencs que viuen al centre del poble, és a dir, al vell mig de les zones que l’Ajuntament de Tiana ha proposat per pacificar el trànsit,  votarien ‘sí’ a la pacificació” que preveu el projecte “Retrobem-nos“, la gran aposta del Govern de Tiana aquest mandat . D’altres, en major part aquells que viuen fora del nucli antic, votarien ‘no’. És una qüestió de comoditat, diuen.  Tiana conviu amb perfils molt diferents d’habitant: des de la persona jubilada que fa tota la vida al poble,  gent més jove hi fa poca vida i només hi dorm, o famílies que es mouen pel poble sobretot el cap de setmana. Al centre s’hi va generalment per fer gestions i comprar i depenent de quina zona del poble es viu s’hi va en cotxe o a peu.

A favor: menys soroll, menys fum i més seguretat

La Mònica Lloret, veïna de la Baixada de les Escales, somnia en “viure en un carrer on no se senti soroll de cotxe i no t’empassis el fum”. Es posiciona clarament a favor de la pacificació del trànsit de la zona on viu. És conscient que això portarà un seguit d’obres aparatoses i molestes però està convençuda que, així, podrà obrir els balcons a l’estiu sense patir pel soroll i la mala olor de la benzina cremada. El seu balcó està just damunt del carrer del Centre.

Mònica Lloret

La Mònica compra a les botigues del centre i tot i que entén que  temin perdre clientela, és crítica amb els comerciants i pensa que s’equivoquen  si no volen que es redueixi el trànsit al centre.

 

En Joan Carles Alesina, veí del mateix carrer, no té dubtes:  “potser ens equivoquem i el poble fa pinya i s’articula un centre neuràlgic”.

 

Joan Carles Alesina

 

En Joan Carles assegura que un centre amb menys cotxes guanyarà en qualitat de vida i serà més agradable per a tots. Tot i això, reconeix que està per veure com reaccionarà l’Ajuntament davant la possible pèrdua de comoditat sobretot pel que fa als aparcaments.

 

Viuen al costat de l’Església, al carrer Sant Cebrià. Tant en Francisco Vilches com la Trinidad Peña votarien que sí al projecte “Retrobem-nos”. Tots dos creuen que, degut a que el seu carrer és molt estret, el fet que es talli el trànsit algunes hores podria augmentar la seguretat dels vianants, sobretot pels més grans i pels més menuts.

 

En contra: impuls per marxar a comprar fora del poble, manca d’aparcaments i desinformació

La Maria Suárez viu als afores de Tiana, té nens petits i poc temps. No li resulta gens pràctic que al centre, d’on és clienta de moltes de les botigues, no s’hi pugui anar en cotxe. Creu que això provocarà que “molta gent vagi a comprar a les grans superfícies” i que, per tant, es perdin vendes al poble. Afegeix, que “això de les zones peatonals està molt bé quan estàs jubilat o quan no treballes”.

 

L’Elena Selga, que viu més amunt de l’Església, coincideix amb en Joaquim Pérez, que viu prop del carrer Lola Anglada. Consideren que no estan prou informats per part de l’Ajuntament i que, el que saben, és gràcies al boca orella que es fa per les botigues del poble o a un paper que l’Ajuntament va repartir per  les bústies.

 

 

En Joaquim Pérez , que obrirà un establiment comercial properament al carrer Sant Cebrià, té una opinió més moderada. Creu que el projecte podria funcionar si s’obrís el pas als cotxes en unes hores determinades.

 

 

Vianant sobre rodes

L’Antoni Pina viu al carrer Lola Anglada. Té 90 anys i va amb cadira de rodes. És un clàssic de Tiana; exregidor, emblemàtic militant i ex responsable d’ERC. Viu al vell mig de la zona afectada pel “Retrobem-nos”. El carrer del Centre fa baixada, és un dels més transitats pels cotxes i els vianants i a més, s’hi pot aparcar. Té un pas de zebra davant la porta per garantir la seva mobilitat.

Antoni Pina a la porta de casa seva
Antoni Pina a la porta de casa seva

 

Tot i l’edat que té, Antoni Pina pensa amb claredat i diu les coses tal com rajen. Ja li està bé el centre amb cotxes. Encara que els tingui davant la porta de casa. Votaria un rotund “no” a reduir el trànsit a la zona. Segons ell, Tiana no necessita cap canvi tot i les condicions en què personalment l’Antoni es troba. Les pujades i baixades dels carrers del poble li afegeixen un plus de dificultat a l’hora de passejar-hi però ell se serveix del seu caràcter tossut i de coratge per mantenir-se en la negativa. Defensa que “tota la vida ha estat així i que hem viscut bé” i que “els cotxes que hi passen ho fan amb lentitud i respecte”.

 

Debat obert per l’aparcament

Tan la Trinidad com en Francisco viuen a la vora de les botigues del centre i en són clients habituals. La Trinidad, no es planteja que pels tianencs que viuen a la zona del Camí dels Francesos o a Can Gaietà,  les zones amb el trànsit reduït els suposin un problema a l’hora d’aparcar i fer les seves compres diàries. Tot i això, conscient que pels que no viuen al casc antic pot resultar incòmode, creu que els talls de trànsit serien l’excusa perfecte per fer un volt passejant i aprofitar per comprar al poble.

Però no tothom pensa igual.  Si la Maria Suárez hagués sentit a la Trinidad Peña hagués respost el següent…

L’Ajuntament preveu ampliar les zones d’aparcament. En faran un de nou on ara hi ha la Petanca i incorporaran zones exprés com a Montgat. L’aparcament de l’Església tindrà limitació horària.

 

Especial “Menys cotxes al centre”

L’Ajuntament vol menys cotxes al centre del poble

L’obertura del Passeig de la Vilesa hauria de ser la prioritat, segons l’oposició

Els comerciants, dividits per la pacificació del trànsit al centre