La Generalitat ha encarregat un estudi, a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per conèixer l’impacte econòmic que suposaria un rescat de totes les autopistes que són de la seva propietat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha descartat l’alliberament parcial de determinades carreteres, com la C-32, tal i com ha reclamat el portaveu adjunt d’ERC al Parlament, Pere Aragonès, en una pregunta al Govern. El republicà ha instat l’executiu a “posar-se a treballar” per alliberar aquesta via, i ha apel·lat a la Declaració del Maresme, que recull la gratuïtat de la C-32, i que va ser aprovada per tots els grups parlamentaris.
Vila ha justificat l’encàrrec de l’estudi a la UPC per conèixer les conseqüències econòmiques, tot tenint en compte el marc contractual actual amb les empreses concessionàries de les autopistes. “Hi ha condicionants que hem de tenir en compte”, ha dit, per recordar que el règim de concessió de l’autopista de la C-32 finalitza el 2021.
“Si garantim que som un país seriós i formal, que s’ajusta sempre a dret, que indemnitza els contractes que lesioni, quan coneixem aquest impacte prendrem les decisions que aquest país i aquest Parlament pugui resistir en base a les prioritats socials que fixi”, ha argumentat. A més, Vila ha indicat que caldria fer una “reflexió sobre que hem de fer amb les altres autopistes de la Generalitat”, donant a entendre que, en cas d’aprovar l’alliberament d’autopistes de la Generalitat, es duria a terme amb totes i no només amb la C-32.
“Si això es revisa, sota cap circumstancia podem fer els disbarats, atròfies i disfuncions del model espanyol, absolutament injust”, ha insistit el conseller, per criticar el model de rescats del govern espanyol, com és el cas de les autopistes radials de Madrid.
Per la seva banda, el portaveu adjunt d’ERC al Parlament, Pere Aragonès, ha reclamat a l’executiu que “es posi a treballar” per alliberar la C-32 “no més enllà del 2016, tal com recull la Declaració del Maresme, la qual va ser aprovada per tots els grups parlamentaris al Parlament el passat 19 de juny, i que proposa el rescat de la C-32, la recuperació de la façana litoral per convertir en passeig la carretera N-II i un nou model de mobilitat més sostenible.