Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Joan Hernández (ACAR): “Estem contents que s’hagi aprovat un traspàs que garanteixi la salut i els drets dels residents, familiars i treballadors”

El passat dimecres 23 de febrer, el ple va aprovar per unanimitat l’aixecament del segrest de la Residència i centre de dia Sant Cebrià i el retorn de la gestió a Brofar després que la sessió que estava prevista pel dimarts 15 s’ajornés per arribar a un consens entre tots els grups.

Parlem amb en Joan Hernández, president de l’Associació Catalana d’Afectats per les Residències (ACAR), per saber com valoren aquest retorn i conèixer quin ha sigut el paper de l’associació en relació amb la Residència i centre de dia Sant Cebrià. Hernández explica qui són:

 

La implicació d’ACAR amb el cas de la residència de Tiana i el suport a familiars va començar el passat mes de juliol. Aquell mateix mes, el dia 15, es va entrar per registre una denúncia informant “de la situació de perill imminent a la residència” després de produir-se “vàries negligències molt greus”:

 

En aquesta denúncia afirmaven que “no es compleix el Decret 284/1996, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials, no s’informa ni contesta als familiars i residents, no es compleixen els protocols i registres, hi ha manca de professionals, molts professionals no estan capacitats, la contractació és precària, amb alguns períodes no hi ha infermera, l’atenció mèdica és deficient i es violen drets fonamentals dels residents i familiars.”

Aquesta denúncia va ser el tret de sortida de tot el que vindria després. Durant el mes d’agost, ACAR la va fer pública a través d’una nota de premsa on acusaven el govern municipal d’abandonament, desatenció i manca d’actuació i afegien un seguit de demandes per solucionar la situació en la qual es trobava el centre.

Unes demandes que van arribar al ple municipal del ple de setembre a través d’una moció presentada per Junts per Tiana i aprovada amb esmenes del PSC i la intervenció, durant el torn de precs i preguntes del públic, d’en Joan Hernández.

El president d’ACAR va participar, per segon cop, durant el ple d’octubre. Allà va ser quan va llegir en veu alta un informe elaborat per un membre de l’associació que ampliava i detallava la denúncia presentada pels familiars i residents:

 

Un informe que, tal com recorda el mateix Hernández, va desmentir la regidora de Cicles de Vida, Gemma Rosés, durant el ple del mes de novembre. Rosés va explicar a La Local que havien dut a terme un procés de recerca d’informació per verificar si les acusacions eren certes o no, i van demanar a l’interventor de la residència que elaborés un informe “exhaustiu”.

Hernández explica que van fer una petició a través de Transparència per poder consultar tant aquest informe com els protocols del centre, però que no van rebre resposta i van haver d’anar per la via de la Comissió de Garanties:

 

El president d’ACAR assegura que hi ha protocols que no s’han seguit, com el de visites:

 

Hernández creu que “ha quedat clar” que la residència “s’ha gestionat molt malament” per part de l’Ajuntament:

 

Ara fem un salt endavant per situar-nos al ple extraordinari del passat dimecres 23 de febrer. Entre les propostes d’acord que acompanyaven a aquest aixecament es trobava la convocatòria d’una reunió amb l’adjudicatari per tractar diversos temes, entre ells l’estat de tramitació de les UNE 158101, 158201 i l’ISO 9001. Hernández explica que ell va treballar com a auditor d’aquest tipus de normatives i és un dels elements que van posar sobre la taula:

 

Sobre el retorn de la gestió i les mesures que es van aprovar per garantir un traspàs adequat i un seguiment posterior i òptim d’aquest servei públic, Hernández diu que estan satisfets que s’hagi aconseguit aprovar un traspàs que garanteixi la salut i els drets dels residents i familiars i agraeix la feina dels regidors i regidores de l’oposició:

 

Recordem que aquestes mesures són, principalment, la realització d’una auditoria basada en les denúncies de familiars i entitats, l’obtenció del suport tècnic necessari de dues persones durant un període de 6 mesos per supervisar aquest traspàs i la constitució d’un grup de treball dins de la Comissió de Seguiment de la Residència que estigui integrat per representants de tots els grups polítics amb representació al Ple Municipal amb la participació de familiars, veïns o entitats:

 

Tot i que no s’han aconseguit incloure totes les demandes, des d’ACAR valoren el fet que s’hagin compromès a parlar-les més endavant:

 

També donen la benvinguda a Brofar i esperen poder treballar junts en benefici de tots:

 

El segrest de la gestió de la residència portava actiu des de feia prop de dos anys. Recordem que, per Decret d’Alcaldia publicat el 3 de maig i ratificat pel ple el dia 5, l’Ajuntament va acordar iniciar el procediment de segrest municipal de la concessió amb caràcter d’urgència, que va concloure per acord plenari el 14 de maig de 2020.

Abans, el 21 d’abril i arran de la resolució de la Directora General d’Autonomia Personal i la Discapacitat de la Generalitat de Catalunya, s’havia acordat la intervenció sanitària del centre, que va anar a càrrec de Badalona Serveis Assistencials (BSA).