El projecte Retrobem-nos restringirà l’accés a la majoria de cotxes als carrers del centre de Tiana des de les 11 del matí fins les 5 de la tarda dels dies feiners. Els caps de setmana, el centre, seria prioritari per a vianants entre les 11 del matí i les vuit del vespre. Els veïns i veïnes dels carrers, però, sí que hi podrien accedir amb vehicle. També ho podrien fer els taxis, servis d’emergència, persones amb mobilitat reduïda o els comerciants que ho necessitin. Una mesura que afectaria el carrer del Centre, el Lola Anglada, el Passatge Sant Cebrià i l’accés al carrer Sant Domènech. Tot això s’ha explicat durant la tarda d’aquest dijous a la sala d’exposicions del Casal, en una sessió pública. A la trobada hi ha assistit un centenar de tianencs i tianenques.
Una de les paraules claus per entendre aquest pla urbanístic és ‘pacificació’. El Retrobem-nos no és un projecte de peatonalització, és a dir que no preveu eliminar del tot l’entrada de cotxes als carrers del centre. Ho explica l’expert en urbanisme comercial que assessora, en aquests moments, l’Ajuntament, Marçal Tarragó.
El que vol l’Ajuntament és regular el trànsit. Aconseguirien fer respectar aquests horaris a través d’uns panells electrònics informatius. Descarten, doncs, la opció d’instal·lar pilones mòbils o càmeres de control.
L’Ajuntament de Tiana preveu aprovar una ordenança, que, a través d’un text que ja està redactat, explicarà el projecte del centre. Aquest escrit el podran consultar tots els ciutadans i ciutadanes del poble, en principi durant el mes d’abril. Tothom qui ho vulgui podrà expressar la seva posició, a través d’un procés d’exposició pública que durarà un mes. Es podran presentar, doncs, al·legacions. Després de resoldre aquestes al·legacions l’Ajuntament tindria legitimitat per començar les obres de pacificació del centre.
Les primeres actuacions que preveu el projecte són les d’ampliació dels aparcaments, els canvis de direcció i l’ampliació del tram final del carrer Sant Cebrià. Aquesta última intervenció seria la de tirar a terra la casa que hi ha entre el carrer Sant Cebrià i el carrer del Carme, que en aquests moments és propietat municipal, i la de convertir aquell espai en un jardí públic.
Per poder comptar amb un centre amb menys cotxes és necessari, segons l’Ajuntament, que els voltants de la zona pacificada comptin amb més lloc per aparcar.
Al poble ja s’ha ampliat l’aparcament de Can Matas i està a punt de començar una ampliació, també, al pàrquing del costat de l’església. Això és el que ha provocat el trasllat de la Petanca, a la seu que ha tingut aquest club, fins ara, és on s’hi farien més aparcaments. Un tercer aparcament podria ser el de la part baixa de Can Cosme. En total es preveu unes 260 places pels cotxes.
La majoria d’intervencions del Retrobem-nos estan subvencionades per la Diputació de Barcelona, per un import de 450.000 euros. Segons Marçal Tarragó, els fons per les actuacions més urgents ja estan garantits. Encara negocien el finançament per l’actuació del Passeig de la Vilesa, per eliminar el doble revolt.
“Els carrers són febles en relació l’ús intensiu que se’n fa”
L’expert en urbanisme comercial, Marçal Tarragó, assessora l’Ajuntament amb el projecte de reducció de trànsit del centre. Tarragó ha treballat en diversos plans de peatonalització i de pacificació a diferents localitats de Catalunya. Aquest economista ha estat l’encarregat d’explicar el Retrobem-nos davant la ciutadania de Tiana, durant la sessió pública que s’ha celebrat aquest dijous. L’expert està convençut que el centre del municipi es troba en una situació d’incompatibilitat. “Els carrers estan en una situació de feblesa en relació l’ús intensiu que se’n fa”, ha explicat.
El Retrobem-nos és una intervenció global del nucli antic de Tiana, que inclou diverses actuacions al nucli central. Ho ha explicat el propi Tarragó.
Aquest projecte també vol eliminar el doble revolt que hi ha situat entre el Passeig de la Vilesa i l’Avinguda Isaac Albéniz. Aquest revolt provoca algunes inseguretats per conductors, però també per vianants. Quan els cotxes pugen, per exemple, cap a la part de l’Església de Tiana, pels carrers Anselm Clavés i Antoni Clapés estan pujant també pel mateix carrer on baixen els autobusos. Un carrer estret on només hi cabria un carril per un sol sentit. Els cotxes, en canvi, al baixar ho fan per l’Avinguda Isaac Albéniz. Marçal Tarragó ha afirmat que l’Ajuntament ja ha expropiat la casa i la part de les cases que s’han de tirar a terra per a fer-ho. Tenen previst, doncs, convertir l’actual revolt en una sola via.