El copilot del vol Germanwings estavellat als Alps va tenir la “voluntat de destruir l’avió”, segons el fiscal de Marsella, Brice Robin. El responsable francès de la investigació ha informat que, després de l’anàlisi del so de la caixa negra, “la interpretació més plausible i probable” és que el copilot “va rebutjar voluntàriament obrir la porta de la cabina al comandant de vol”, que havia sortit, i “va accionar el botó comandant la pèrdua d’altitud”. “Ho va fer per una raó que ignorem totalment, però que es pot analitzar com una voluntat de destruir l’avió”, ha revelat Robin, que investigarà “l’entorn” personal, familiar i professional del copilot, Andreas Lubitz, de nacionalitat alemanya.
El copilot Lubitz, que tenia 28 anys, feia “alguns mesos” que treballava a Germanwings i tenia “diversos centenars d’hores de vol” d’experiència, “no està fitxat com a terrorista” ni tampoc “res no fa pensar que es tracti d’un acte terrorista”, ha informat Robin.
Segons el so enregistrat per la caixa negra de l’avió, uns deu minuts abans que l’avió s’estavellés el comandat i el copilot havien començat a “fer el brífing” per preparar l’aterratge a Düsseldorf. Durant la conversa, però, “les respostes del copilot semblen lacòniques”, “curtes en comptes de mantenir un intercanvi, un diàleg”, ha explicat el fiscal. “Després el comandant demana al copilot que prengui el comandament i sentim el soroll d’una cadira i d’una porta que es tanca”, com si el comandant sortís de la cabina. “El copilot es queda sol i manipula el ‘Flight Monitoring System’ per accionar el descens de l’aparell, una acció que només pot fer-se voluntàriament”, ha revelat Robin.
El copilot Lubitz va rebutjar obrir la porta blindada al comandant, tot i que aquest va identificar-se a través de l’intèrfon i va picar reiteradament a la porta blindada. Tampoc no respon a les crides per ràdio dels controladors aeris, ni de la torre de control de Marsella ni dels pilots d’altres avions que el van intentar contactar. En l’enregistrament, però, “s’escolta un soroll de respiració humana fins l’impacte final, és a dir, que a priori el copilot estava viu”, ha assegurat Robin. “Respirava normalment, no com algú que pateix un infart, i no ha pronunciat cap paraula des que el comandant ha sortit de la cabina, silenci total”, ha afegit. Quan “les alarmes de l’avió van sonar per alertar l’equipatge de la proximitat del sol i demanar-li que redrecessin l’aparell, se senten cops violents” del comandant “per intentar esfondrar la porta blindada” i “crits fins als darrers instants abans de l’impacte”, ha assenyalat el responsable de la investigació.
“Ha permès voluntàriament la pèrdua d’altitud de l’avió, però no tenia cap raó de fer-ho, ni a priori tampoc cap raó per impedir que el comandant pogués tornar a la cabina ni per no respondre als controladors aeris ni a la torre de control, són moltes coses…” ha insistit el fiscal de Marsella.
El copilot estava de baixa i en tractament, segons la fiscalia de Düsseldorf
El copilot del vol de Germanwings, Andreas Lubitz, estava de baixa laboral i en tractament mèdic però ho va amagar, segons ha informat aquest divendres en un comunicat la fiscalia de Düsseldorf. Després dels escorcolls a casa seva, els investigadors van trobar documents estripats que provarien que Lubitz tenia una malaltia diagnosticada per un metge i “estava en tractament”. “El fet que, entre els documents localitzats, hi hagués baixes laborals estripades, actuals i pel dia del xoc, ens fa valorar provisionalment que el mort estava amagant la seva malaltia a l’empresa”, assegura el comunicat. La fiscalia ha indicat que no ha trobat cap nota de suïcidi ni vincles terroristes durant els escorcolls.
Lufthansa assegura que el copilot “havia superat al 100% totes les proves mèdiques i psicològiques”
El president de Lufthansa, matriu de Germanwings, Carsten Spohr, ha confirmat aquest dijous la tesi dels investigadors francesos que el copilot hauria “estavellat l’avió de forma deliberada”. Spohh, però, ha assegurat que Andreas Lubitz, de 28 anys i nacionalitat alemanya, “havia superat al 100% totes les proves mèdiques i psicològiques” i tenia un expedient i una actitud “impecable”. “Seleccionem amb gran cura els nostres pilots i intentem posar l’accent sobre la seva capacitat psicològica abans que puguin prendre el comandament d’un avió”, ha explicat Spohr. “Ni en el nostre pitjor malson no podríem haver imaginat una tragèdia així”, ha lamentat.
Spohr ha confirmat també que el copilot hauria pogut bloquejar la porta des de l’interior de la cabina perquè el comandant no pogués entrar. “Des dels atemptats de l’11 de setembre del 2001 vam canviar els procediments i hem fet l’accés a la cabina impossible, les portes estan blindades i si un dels pilots surt per raons fisiològiques ha de trucar i identificar-se gràcies a un intèrfon amb càmera de vídeo per poder tornar a entrar”, ha informat Spohr. En cas de desmai, el pilot que ha sortit de la cabina pot introduir un codi a la porta per poder-hi entrar, però aquest procediment es pot bloquejar des de l’interior. “És possible que el comandant introduís el codi a la porta, però que el copilot que era a l’interior ja l’hagués bloquejada per impedir que entrés”, ha reconegut el president de la matriu de Germanwings.
Dades d’àudio utilitzables
Els investigadors de l’accident aeri de Germanwings han pogut “extreure un fitxer de dades d’àudio utilitzable” de la caixa negra de l’avió. L’investigador ha qualificat de “bona notícia” que l’arxiu, en format digital, es pugui fer servir, tot i estar “degradat”.
La segona caixa negra
El president francès, Françoise Hollande, ha anunciat que s’ha trobat “la carcassa de la segona caixa negra” però “no el seu contingut”. Els equips de rescat l’haurian trobat aquest dimecres. Hollande ha assegurat que “se sabrà tot” perquè França ha “desplegat mitjans molt importants en la investigació judicial”.