Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

El grup de ministrers “Vents d’Helvetia” i el duet “Alla Viola” tanquen el primer cicle de concerts del Tiana Antica

El Tiana Antica ha tornat a omplir el poble de cultura aquest cap de setmana amb dos concerts de música renaixentista: un, dissabte, que donava el tret de sortida al festival; un altre, diumenge, que donava per enllestit el primer cicle de concerts de l’edició d’enguany. Una edició molt esperada pels tianencs i tianenques que, després de dos anys marcats per la pandèmia, per fi podien assistir a uns concerts celebrats amb el format habitual, sense restriccions ni mesures sanitàries.

Dissabte 28 va tenir lloc el concert inaugural del festival, “¡Bailad, Villanos!” a càrrec del grup de ministrers “Vents d’Helvetia”. Es tracta d’un grup de músics de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) que segueixen la tradició dels ministrils, naturals descendents dels joglars medievals. Amb instruments de vent i algun timbal, tots ells rèpliques exactes dels instruments del Renaixement, els músics van delectar als assistents amb un repertori de cançons renaixentistes. Totes elles d’origen popular, cantades per pagesos i vilatans en diferents festivitats de l’època. D’aquí el nom del concert “¡Bailad, Villanos!”, en homenatge a les festes en què els vilatans gaudien i ballaven.


El concert inaugural del Tiana Antica va tenir lloc a la Pedrera de Can Reon, el nou espai de Tiana que es va inaugurar el passat 13 de maig. Una localització que va generar molta expectació entre els tianencs i tianenques, però que finalment va acollir el concert de la millor manera possible, tal com explica en Llorenç Blasi, organitzador del festival:

 

Diumenge 29 va ser el torn del duet “Alla Viola”, que van presentar el programa “FROTTOLA. La cançó italiana del Cinquecento” a Can Riera. La soprano Olga Miracle va posar la veu i en Xavier Domínguez la va acompanyar amb diferents instruments renaixentistes com la viola da mano, el llaüt i la guitarra renaixentista. De fet, tal com explicaven els artistes entre cançó i cançó, el seu nom, “Alla Viola”, fa referència al fet de cantar acompanyat d’una viola da mano: “cantar alla viola”.

El duet va brindar un repertori de cançons renaixentistes italianes en llengua vernacla, però també va dinamitzar el concert amb algunes lliçons improvisades sobre el gènere de la frottola i el seu paper en les corts italianes.

Xavier Domínguez, membre del duet “Alla Viola”, explicant l’estructura d’un pentagrama del Renaixement

En Llorenç Blasi fa un balanç positiu d’aquest segon concert i reconeix la gran feina del duet “Alla Viola”:

 

A més, seguint la tradició del Tiana Antica, ambdós concerts han comptat amb la col·laboració del Forn Aixelà, que s’encarrega d’apropar als assistents a la gastronomia de l’època amb els seus dolços medievals. Així ho explica la Georgina Aixelà:

Els dolços del Forn Aixelà.

Així doncs, ha estat un cap de setmana en què Tiana s’ha pogut endinsar de ple en l’època medieval. De fet, en Llorenç Blasi també ha volgut recalcar la gran rebuda que està tenint la 22a edició Tiana Antica entre els veïns i veïnes del poble després de dos anys marcats per la pandèmia de la Covid-19:

 

El primer cicle de concerts del festival ha finalitzat amb èxit. El proper cap de setmana tindran lloc els dos concerts restants a la Sala Albéniz. Dissabte 4 de juny, el grup “Ensamble Moxos” presentaran l’espectacle “Majara’iwa – Resplandor”; i diumenge 5 de juny, els “Bubulina Teatre” interpretaran l’obra musicada “El llibre de Marguerite”. Encara queden entrades a la venda. Per saber-ne més es pot consultar el programa complet del Tiana Antica.