Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

El nou traçat de la B-500 queda fora del Pla Juncker

El Pla Juncker -pla d’inversions en millores, amb diners de la Unió Europea- ha desestimat 6 dels projectes que demanava fer la Generalitat, un dels quals era la millora de la B-500 al seu pas per Tiana. El plat fort de les obres era un túnel de 3,4 quilòmetres a la zona de la Vall de Montalegre.

I és que el Banc Europeu d’Inversions (BEI) ha decidit no atorgar aquesta subvenció per a la millora de la carretera B-500, que uneix Mollet del Vallès i Badalona. Després d’anys de tenir el projecte sobre la taula, la Generalitat ha vist com el pla Juncker tanca ara la porta als 376,1 milions d’euros que costava tot el projecte. Fonts del BEI han argumentat que el motiu és que no es tracta d’una carretera que formi part de les vies transeuropees.

L’ alcaldessa de Tiana, Ester Pujol, ha manifestat la seva sorpresa, en assabentar-se a través “d’un breu a un diari nacional d’un fet com aquest”. Malgrat això, s’ha mostrat satisfeta amb la notícia. Segons Pujol, es tractava d’un projecte que no tenia en consideració ni l’opinió de Tiana ni la singularitat de la Vall de Montalegre:

 

Un dels rumors que es van desfermar quan es van anunciar la construcció del túnel és que la  carretera seria de peatge, la qual cosa hagués reportat beneficis econòmics a l’Ajuntament de Tiana. L’alcaldessa ha manifestat, però, que prefereix la preservació de la Vall de Montalegre que no pas tenir els ingressos que hagués pogut generar la renovada B-500:

 

L’alcaldessa creu que aquesta negativa a les subvencions europees no serà un cop de porta definitiu al nou traçat de la B-500,  però sí un pas endavant molt important:

 

Més de 13 anys amb el projecte sobre la taula

Fa més de 13 anys que es va presentar el primer projecte de renovació de la B-500. El 2003, des del govern de la Generalitat, es va proposar un nou traçat per la via que incloïa un túnel d’un quilòmetre sota el coll de Montalegre.

La nova carretera passava pel costat mateix de la Cartoixa de Montalegre, fet que va aixecar moltes crítiques a Tiana. Deien que provocaria un gran impacte ambiental a tota la vall i que pertorbaria la tranquil·litat del monestir. La carretera havia de tenir un gran viaducte a la zona del Vallès, amb un carril per cada sentit que reduiria el traçat actual entre les dues comarques a 4,3km. Les obres havien de començar el 2007.

Però aquest projecte va topar amb l’oposició frontal de Tiana. Ajuntament i entitats de tot tipus es van ajuntar per frenar el nou traçat, que tenia un cost de 50 milions d’euros.

A finals del 2005 es tiren endavant noves mesures per evitar aquest impacte ambiental i es proposa una autovia de peatge, de doble carril i amb un túnel de 3,4 km que passaria més lluny del monestir cartoixà i del seu sistema de mines, una infraestructura que data del segle XIV. Tot i això, el Pla d’infraestructures i transport encara marcava que el traçat per Tiana era provisional, ja que també hi havia l’opció de sortir des de Pomar a Badalona.

Entre 2007 i 2008 el Departament d’Obres Públiques de la Generalitat proposa diverses alternatives. Una que va ser molt ben vista pel govern d’aquell moment a Tiana, començava el nou traçat a la confluència entre la B-500 i el Camí dels Francesos. Això, deien, permetria reordenar tota la zona i fer millores en un sector que, segons el govern del moment (Gent per Tiana i CiU), estava “degradat”.

A mitjans del 2009 es van conèixer les dues propostes de traçat definitius: un anava per Can Ruti i l’altre per la zona de Les Costes de Tiana. Des d’aquell moment el projecte va quedar en parat fins que ara s’ha sabut que, almenys el Pla Juncker, el descarta per poc necessari.