Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Tiana rebutja la pujada de preus del transport públic

El ple de Tiana ha manifestat el seu rebuig per la pujada dels preus del transport públic. Tots els grups s’han posicionat en contra que aquest augment de les tarifes sigui “l’única fórmula per aconseguir l’equilibri financer d’aquest servei”. La moció votada, a més, considera que els preus són massa elevats per un moment de grans dificultats econòmiques per a la ciutadania.

La targeta T-10, utilitzada per molts tianencs per desplaçar-se cap a Badalona o Barcelona en transport públic, ha pujat un 5,1% aquest 2014 i ha passat a costar 10,30 euros mentre que el bitllet senzill ha incrementat un 7,5% i ha passat a costar 2,15 euros. Així mateix, també ha pujat un 8,4% la T-50/30 que ara costa 42,50. Els preus que s’han mantingut són els de la T-Mes, T-trimestre i T-Jove.

Viatjar des de Tiana cap a altres poblacions del Maresme també és més car aquest any. I és que el Consell d’Administració de l’ATM va aprovar també la revisió tarifària dels títols propis de Rodalies. El bitllet senzill costa ara 2,15 euros a la zona 1 i fins a 6,15 euros a la zona 6. El bonotren val 8,95 per una zona i 42,85 euros per 6 zones i l’abonament mensual costa 33,70 euros a una zona i fins a 328,50 euros per 6 zones.

 

Els grups municipals voten la moció de l’Àrea Metropolitana de Barcelona

Gent Pel Progrés de Tiana ha volgut portar aquesta preocupació al ple del mes de març. El govern municipal, però, ha forçat la retirada de la moció de Gent perquè els grups votéssin la mateixa que, en el ple de febrer, es va aprovar al Consell metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Afegint, això sí, la voluntat, que ja havia manifestat el grup de Gent, de comunicar aquests acord al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i al Consell d’Administració de l’Autoritat dels Transport Metropolità, entre d’altres.

Aquest text aprovat pel ple de Tiana afirma que com a conseqüència de la reducció de l’aportació de l’Administració General de l’Estat, les administracions locals i els ciutadans usuaris s’han vist obligats a assumir una major part dels costos del sistema de transport públic. Per aquest motiu, es demana a l’Administració General de l’Estat i a la Generalitat de Catalunya que es recuperi, per aquest 2014, el mateix import d’aportacions que va realitzar l’any 2010 i que les mantinguin actualitzades d’acord amb l’Índex de preus al consum.

 

El nou sistema tarifari

A partir de l’any que ve es posarà en marxa un nou sistema tarifari de transport públic, la T-Mobilitat, i desapareixeran totes les targetes actuals. Aquest règim farà possible adaptar el preu del transport a la mobilitat real dels ciutadans. Es tindran en compte el nombre de viatges i les distàncies, amb descomptes que premiaran l’ús. Per tant, es pagarà per kilòmetre recorreguts i no per zones tarifàries.

L’usuari podrà decidir el pagament de la T-Mobilitat de vàries maneres: per prepagament, per domiciliació bancària del rebut, per recàrrega per internet, etc. Aquesta nova modalitat permetrà a través d’un xip fer la validació sense contacte. A la llarga també es podrà fer a través del mòbil.

Aquesta aposta del govern de Catalunya arriba desprès de les manifestacions de diversos col·lectius per la pujada dels preus del transport públic. A més de la reclamació d’alguns municipis de canviar de zona tarifària. Algunes ciutats que estan a tocar paguen tarifes diferents segons la corona on pertanyen i consideren que això és una injustícia.

El sistema tarifari integrat fa que hi hagin incongruències com que Montgat i Masnou pertanyin a zones diferents. Això provoca, per una banda que per anar a Barcelona un habitant de Masnou pagui el doble que un de Montgat per fer menys de 5km més. Però a més, també provoca que per anar de Montgat a Masnou es pagui el doble que per anar a Barcelona, és a dir, que es pagui el mateix per anar al seu poble veí que per anar a la capital.

Aquestes són les incongruències que provoca el sistema actual amb les que ara la Generalitat vol acabar.