Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Dos veïns denuncien Can Reon per l’ús de La Pedrera com auditori i l’impacte en el medi natural

Can Reon, el projecte de renovació de l’antiga masia de Can Fàbregas, situada al Nucli de l’Alegria, va obrir les portes el 13 de maig de 2022 amb una festa d’inauguració que va comptar amb una experiència gastronòmica holandesa-catalana i actuacions musicals i artístiques en els tres espais exteriors de la masia, L’Era, El Jardí del Tronc i La Pedrera.

És precisament aquest últim espai el protagonista de la denúncia que els veïns de la finca del costat, el Francesc i l’Alba Giró, han fet afirmant que és una “construcció realitzada sense el corresponent títol habilitant on s’hi desenvolupa una activitat que genera un greu perjudici i impacte en el medi natural que l’envolta.

En Francesc Giró va presentar la denúncia formal a l’Ajuntament el passat 17 de gener demanant la suspensió de les activitats, el desmantellament i restauració de la zona de la Pedrera i la incoació d’un expedient sancionador “per compensar el dany causat al medi natural i a les persones”.

Paral·lelament a això, l’Alba Giró va iniciar el 20 de març una petició a Change.org denunciant que “s’ha construït de forma il·legal un auditori per a 300 persones amb l’excusa d’apuntalar la pedrera” i demanant a l’Ajuntament, també, que suspengui les llicències d’activitat, desmunti l’auditori i renaturalitzi la zona.

Des de Can Reon manifesten a La Local que es senten atacats, no saben quins “interessos particulars” tenen i asseguren que no volen “entrar en cap guerra”. Per entendre aquesta acusació, cal anar per parts.

Obres, llicències i legalització

El mateix dia de la inauguració, des del Parc de la Serralada de Marina enviaven un informe d’ofici a l’Ajuntament de Tiana després de rebre la informació que s’estava preparant un concert a la zona de l’antiga pedrera.

La directora del Parc, Cinta Pérez, explica a La Local que en ell exposaven les raons per les quals creien que fer un concert en un espai com aquest no era un ús adient, i menys en les dates en què es produiria. Tal com recull l’informe, “no es pot obviar que aquesta època de l’any és especialment sensible perquè moltes espècies [d’ocells] s’estan reproduint.”

La Pedrera està ubicada en una zona classificada com d’Alt interès ecològic i paisatgístic segons el Pla especial de protecció i millora del sector sud de la Serralada de Marina que, alhora, forma part de l’Espai d’Interès Natural de La Conreria – Sant Mateu – Céllecs i de la Xarxa Natura 2000, totes elles figures de protecció ambiental que conformen l’esmentat espai natural protegit.

A més, la directora assegura que es van assabentar de la realització d’aquesta activitat per les xarxes socials de Can Reon. Concretament, l’informe detalla que “el Parc de la Serralada de Marina posa de manifest que no ha rebut cap sol·licitud d’informe previ preceptiu ni per part de l’Ajuntament de Tiana, ni per part dels promotors, i per tant no ha emès cap informe ni en relació amb les diferents obres i moviments de terra previs realitzats ni pel que fa a l’organització de l’activitat en si.”

Pérez explica que no només s’assabenten per les xarxes socials del concert previst, sinó que també descobreixen que el que recollia l’informe que havien redactat mesos abans, amb data del 3 de novembre de 2021, en relació amb l’estabilització del talús de la pedrera mitjançant una xarxa metàl·lica per evitar despreniments, i que van determinar com a favorable, havia derivat en un auditori a l’aire lliure destinat a acollir concerts.

Tal com confirma l’Ajuntament de Tiana a La Local, el mes de juliol del 2021, els propietaris de Can Reon havien entrat una instància demanant una llicència d’obres per estabilitzar la pedrera, argumentant que “donat el seu estat de deteriorament veiem un perill de caiguda de pedres per a possibles vianants ocasionals”. Afegien que s’havia procedit a la sol·licitud d’un professional perquè valorés l’estat de seguretat de la pedrera i en fes una proposta d’estabilització i es sol·licitava al consistori permís urgent per a tirar endavant l’actuació preventiva.

El permís va arribar el 3 de novembre de 2021, quan la Junta de Govern Local autoritza “a l’empresa Casa Fàbregas de Dalt, S.L. per realitzar, a la finca situada a Can Fàbregas, treballs consistents en la protecció del talús de la pedrera.” És la mateixa data en què des del Parc es fa l’informe favorable anteriorment mencionat.

Així doncs, l’Ajuntament els va concedir una llicència per estabilitzar el talús de la pedrera, no per fer un auditori a l’aire lliure. És per això que ara mateix des de Can Reon estan a l’espera que es legalitzi l’estructura de les grades modulars.

Així ho manifesta el mateix consistori, que explica que durant el juliol del 2022 l’alcalde va demanar quina llicència urbanística tenia la pedrera i es va incoar un expedient i fer un advertiment a l’empresa perquè aportés documentació. L’informe tècnic emès en data 18 de juliol determina que s’han efectuat obres “per formalitzar un petit auditori a cel obert” no emparades per llicència municipal i requereix la sol·licitud de la llicència d’obres “per tal de legalitzar l’actuació feta.

Ara mateix, l’Ajuntament detalla que està en estudi si alguns dels usos d’aquesta obra són compatibles amb el Parc i, per tant, si l’auditori és legalitzable.

Des de Can Reon expressen que és un espai que no volen deixar perdre, així que estan estudiant totes les possibilitats per poder continuar utilitzant la pedrera. Per altra banda, no tenen cap mena d’intenció d’anar en contra del que dictaminin les administracions.

Els usos de La Pedrera com a auditori a l’aire lliure i l’impacte en el medi natural i les persones

Després de la festa d’inauguració, Can Reon va programar el seu primer gran acte pels dies 15 i 16 de juliol. Abans, però, cal tenir en compte que el concert inaugural del Tiana Antica es va fer aquí.

Els dos concerts del juliol es van haver de cancel·lar a causa de l’entrada en vigor el mateix 15 del Pla Alfa 3 (nivell extrem de perill d’incendi). Així doncs, el 25 de juliol van sol·licitar la replanificació dels concerts programats pel divendres 9 de setembre. Un d’ells, el de Marco Mezquida, es feia a La Pedrera.

La Pedrera es troba dins del perímetre del Parc de la Serralada de Marina. Això significa que, tal com recull l’article 28 del Pla especial de protecció i millora del sector sud de la Serralada de Marina, abans de fer qualsevol activitat cal obtenir un informe previ, preceptiu i no vinculant per part de l’òrgan gestor del Parc.

L’informe arriba el 2 de setembre, favorable, però condicionat al fet que es faci d’una determinada manera. Aquests condicionants són clau per entendre perquè La Pedrera no és un escenari qualsevol.

La fauna i l’entorn

Segons recull el mateix informe, els estudis realitzats per l’Institut d’Ornitologia de Catalunya avalen la presència de més d’un centenar d’espècies d’ocells. “D’aquests n’hi ha espècies migrants de rapinyaires com l’aligot vesper, espècies residents com l’esparver, així com altres espècies nocturnes estivals com el xot o residents com el mussol o el gamarús; algunes de les quals estan classificades com a Vulnerables en el Catàleg de Fauna Amenaçada de Catalunya; sent la majoria de les espècies presents, espècies protegides.”

Això fa que des del Parc, per motius de conservació i preservació de la fauna, recomanin dur a terme activitats que “no generin sorolls o d’altres pertorbacions, especialment en zones de nidificació d’ocells i en èpoques de cria” i “abstenir-se de realitzar activitats amb impacte sonor en els mesos compresos entre gener i juliol.”

Paral·lelament, des de la família Giró expliquen que van encarregar un informe al Doctor en ciències biològiques Vittorio Pedrocchi Rius sobre l’afectació de l’activitat de la pedrera de Can Reon sobre l’avifauna. Aquest avisa de l’afectació directa dels concerts de música a la reproducció dels ocells pel soroll i als ocells que utilitzen la zona com àrea d’alimentació.

Per la seva banda, des de Can Reon asseguren que també han encarregat un informe a un biòleg per analitzar la fauna de la zona, el qual també apunta que és millor no fer cap activitat que destorbi als animals i afecti la nidificació dels ocells entre els mesos de gener i juliol. És per això que el concert que tenien previst fer a La Pedrera durant el festival programat pel pròxim 27 de maig el traslladaran a un altre lloc.

A més, afegeixen que el projecte de Can Reon “és absolutament ambientalista” i la preservació de l’entorn “és la nostra prioritat”. Creuen que ho estan demostrant amb la revitalització de les vinyes, per exemple, que estaven abandonades i que s’han reviscut amb una activitat integrada en el territori. Per acabar, expliquen que estan engegant un programa per augmentar la biodiversitat que permeti habilitar zones amb aigua on puguin anar a beure els animals o instal·lar cases pels ocells.

Pel que fa a la fauna, també ha entrat en acció la delegació de SEO/Birdlife a Catalunya, que el 21 de març va enviar una carta adreçada a l’alcalde de Tiana manifestant la seva preocupació per la possible legalització de l’auditori perquè “la legalització d’aquesta construcció i l’autorització de les activitats previstes […] suposa un precedent molt perillós.” És per això que sol·liciten que el consistori “incoï el procediment de protecció de la legalitat urbanística vulnerada, amb l’objectiu de restaurar l’indret i restituir el sòl al seu estat original i que, per tant, no s’atorguin llicències per realitzar actes multitudinaris al mig del bosc.

La contaminació lumínica

L’informe del Parc determina que la zona on es troba La Pedrera té una protecció màxima de la contaminació lumínica (Zona E1). Les zones E1 són, entre altres, les àrees incloses en el Pla d’espais d’interès natural (PEIN) i els espais de la xarxa Natura 2000. L’informe encarregat pels Giró adverteix que els concerts nocturns provoquen “soroll i també una contaminació lumínica que afecta els ocells diürns mentre dormen, així com als mussols i enganyapastors. També pot ocasionar molèsties als veïns propers, doncs es troba molt proper a zones habitades.

La contaminació acústica

L’informe del Parc també apunta que, en cas de realitzar estudis acústics en relació amb les possibles molèsties tant a la fauna com a la població humana, “s’ha de tenir en compte que es tracta d’un Espai Natural Protegit, d’una banda; i d’altre que al voltant de la zona on s’ubica aquest concert hi ha zones d’habitatges a una distància de menys de 100 metres.”

En Francesc i l’Alba Giró diuen que Ca l’Andreu es troba a uns 70 metres i compten amb habitatges i un habitatge d’ús turístic amb finestres orientades a la Pedrera.

“En la següent imatge de Google Earth s’hi poden identificar la finca de Can Fàbregas (número 1) , la finca de Ca l’Andreu amb la masia (número 2) i domicili annex (número 3), així com la pedrera existent en la finca de Can Fàgregas (número 4), […] remarcant en vermell el límit d’ambdues finques.” Font: denúncia presentada per Francesc Giró a l’Ajuntament.
Segons l’estudi encarregat pel Francesc Giró sobre l’impacte acústic que van ocasionar els concerts del dia 9 de setembre, els nivells sonors d’immissió a Can Giró i Ca l’Andreu del concert que es va fer a La Pedrera va superar els valors límit permesos en més de 5 dB durant més de 30 minuts d’un total de 60.

Des de Can Reon, quan van presentar una primera instància per organitzar els concerts en la primera data prevista, 15 i 16 de juliol, van adjuntar un estudi d’impacte acústic que incloïa un mapa acústic de l’impacte a la Masia de Ca l’Andreu i a l’habitatge annex. En ell, es descrivia que la zona més afectada semblaven ser “magatzems, aparcament i annexes auxiliars a la pròpia masia”.

Els Giró retreuen que aquest suposat magatzem és el mateix domicili d’en Francesc. De fet, afegeixen que en el segon estudi acústic que els propietaris de Can Reon presenten el 25 de juliol, quan demanen la replanificació dels concerts, “no es menciona l’impacte en la masia i els seus habitatges a les conclusions del mateix”.

La situació actual

Des de Can Reon diuen que estan en mans del que decideixi l’Ajuntament respecte a la legalització i seguiran els dictàmens del Parc pel que fa als usos. Asseguren que tenen total transparència i que en tot moment les portes estan obertes per explicar el projecte i que les persones decideixin per elles mateixes.

Des de l’Ajuntament expliquen que en els últims mesos han revisat els protocols que havia fet l’anterior govern perquè tota l’activitat que es faci allà sigui compatible amb el Pla Especial del Parc.

Des del Parc de la Serralada de Marina manifesten que, tenint en compte els antecedents que tenen respecte a l’ús que se li està donant a aquest espai com a auditori, han emès un informe aquesta mateixa setmana on recorden els usos que el Pla especial recull respecte a les zones d’alta protecció i d’alt interès natural i paisatgístic i aconsellen que La Pedrera es destini a activitats d’educació ambiental o lligades a l’espai natural en què es troba. Cinta Pérez assegura que no estan en contra del fet que es duguin a terme esdeveniments culturals, però defensa que aquests haurien de tenir un aforament i unes condicions pròpies del lloc on es fan.

En aquesta línia, els Giró diuen que en les reunions que han tingut amb els propietaris els han demanat que facin els concerts a un altre lloc, que no sigui Xarxa Natura 2000, que no tenen cap problema amb el seu projecte, que els sembla bé, sobretot la recuperació que estan fent de la vinya. Per altra banda, diuen que si el 17 d’abril no han rebut resposta a la denúncia presentada, aniran més amunt, fins al contenciós administratiu.

El succés de la cabra

Encara queda explicar un últim fil relacionat amb aquesta història. L’Alba Giró va publicar un tuit el passat 15 de març on denunciava l’atac mortal que havia patit una cabra que tenien en la seva propietat i afegia que “només hem denunciat un auditori il·legal”.

Tot i que no es mencionava directament a Can Reon, la insinuació va ser massa directa i la finca veïna es va queixar. La publicació s’havia fet viral i des de Can Reon expliquen que van començar a rebre missatges insultant-los i criticant-los “sense cap mena de coneixement”. Diuen que va ser una acusació molt greu i asseguren que no han tingut “absolutament res a veure” amb aquest assumpte.

L’Alba va acabar esborrant el tuit, que també explicava que mesos abans havien patit una pintada en vermell al cartell que indicava la direcció de Ca l’Andreu, relacionant els dos successos.

Més enllà del tuit, però, l’Alba explica que han demanat una necròpsia de la cabra al Servei de Diagnòstic de Patologia Veterinària de la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona, i han determinat que les fractures de diversos ossos cranials i d’una de les banyes que va patir la cabra van ser conseqüència d’un “traumatisme de gran intensitat”. Aquesta necròpsia l’han portat fins als Mossos per presentar denúncia.